HomeMijn geld beherenZo slaagt u erin uw goede voornemens te houden

Zo slaagt u erin uw goede voornemens te houden

Een nieuw jaar, dat brengt traditioneel de wil om uw leven te beteren met zich mee. Onder het motto ‘het is nooit te laat om te veranderen’ zult wellicht ook u in de verleiding komen om goede voornemens te maken. Stoppen met roken, afvallen, meer sporten,… Maar het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe houdt u zich eraan en vermijdt u de teleurstelling van het niet kunnen volhouden?

1. Blijf realistisch

Stel uzelf geen onmogelijk doel. Als het niet haalbaar is, zult u het al snel opgeven. U moet het echt willen, anders haalt u het niet. Hou het ook bij één voornemen. Het cliché wil dat eentje geentje is, maar dat geldt niet voor voornemens. Als u te veel tegelijk wilt veranderen, zal er uiteindelijk niets lukken. Doe het stap voor stap, zodat u uw energie telkens volledig op één iets kunt focussen.

2. Plannen, plannen en nog eens plannen 

Denk goed na over uw voornemen. Maak er geen impulsieve beslissing van, maar zorg dat het kans heeft op slagen. Stel uzelf een aantal essentiële vragen.

  • Hoe wilt u uw doel bereiken?
  • Welke middelen hebt u ervoor nodig?
  • Hoe kunt u uw huidige manier van leven aanpassen aan uw nieuwe voornemen?
  • Wie kan u daarbij helpen?
  • Hoe kunt u alles positief benaderen, vanuit een ‘willen en kunnen’-standpunt eerder dan ‘moeten en zuchten’?

De mens is een gewoontebeestje en het duurt even voor een nieuwe manier van leven ook effectief een gewoonte wordt. Wees u daarvan bewust en plan daarrond.

3. Doe het niet alleen 

Praat over uw voornemen met familieleden en vrienden. Zo kunnen zij u helpen om uw doel te bereiken. Deel het ook op sociale media. Door erover te praten creëert u een extra stimulans. Uw omgeving zal u regelmatig om een update vragen en u wilt hen toch ook niet teleurstellen? Omgekeerd kan het ook fijn zijn om uw vooruitgang te delen. Dat werkt motiverend. Bovendien kan het u helpen om contact te maken met mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Idealiter vindt u een ‘buddy’ waarmee u samen de uitdaging aangaat. Elkaar motiveren kan al een groot verschil maken in het volhouden van uw voornemens. Vooral als u gezonder wilt leven.

4. Volg uw vooruitgang op

Verandering gebeurt niet van vandaag op morgen. Onderzoekers hebben aangetoond dat het 6 maanden duurt voor een nieuwe gewoonte een deel van uw persoonlijkheid wordt. Wees dus geduldig, hou vol en volg uw vooruitgang op. Hou de positieve resultaten bij: hoeveel geld u bespaart, hoeveel kilo’s u verliest, hoe strak u er opeens uitziet of hoelang u kunt lopen zonder buiten adem te raken. Doe dat niet te vaak, anders wordt het een obsessie en legt u uzelf negatieve druk op. Hou het positief!

5. Beloon uzelf 

Bent u goed bezig? Beloon uzelf dan op tijd en stond. Let er wel op dat u uzelf beloont met iets dat uw ultieme doel niet in de weg staat. Op dieet? Kies dan niet voor frietjes als beloning. Hou het bij algemene pleziertjes, zoals een nieuw paar schoenen of een avondje naar de film. Of waarom niet iets dat u helpt om uw doel te bereiken, zoals nieuwe loopkledij. Hebt u een ‘buddy’? Beloon elkaar dan! Positieve bevestiging zal u alleen maar meer plezier geven in het bereiken van uw doel.

Veel succes!