HomeSlim sparenZo blijft u gezond en vermijdt u medische kosten

Zo blijft u gezond en vermijdt u medische kosten

Hoe u ver weg van de dokter blijft? We geven u 10 tips die u doen blaken van gezondheid.

Kent u de Engelse uitspraak ‘an apple a day keeps the doctor away’? Het is misschien wat overdreven, maar het doel van de boodschap is wel juist. Door gezond te leven blijft u ver weg van dokters en ziekenhuizen. U voelt u er zich niet alleen kiplekker door, u bespaart er ook heel wat medische kosten mee.

10 gezondheidstips

1. Eet gevarieerd met voldoende fruit en groenten

Nee, het is geen fabeltje. U hebt dagelijks een flinke portie vitaminen nodig om gezond te blijven. En die zitten volop in fruit en groenten. Eet er dus zo veel van als u kunt. Van groenten verdikt u ook niet. Twee vliegen in één klap.

2. Ga minstens 1x per jaar naar de tandarts

Zo kan de tandarts tijdig achterhalen of u een gaatje of iets anders hebt. Zo voorkomt u ergere tandproblemen. Gaat u jaarlijks, dan wordt het ook terugbetaald. Vergeet het dus niet!

3. Sport regelmatig

Hoewel het eerst wel wat moeite kost om uit uw luie zetel te geraken, achteraf bent u wel heel blij dat u het gedaan hebt. En terecht ook. Want sporten is ook ontspannen. Het is een intensieve manier om uw stress te verminderen. U voelt zich ook gelukkiger, omdat er endorfine vrijkomt. Dat is een stof die uw lichaam aanmaakt: ze verhoogt uw geluksgevoel en verlaagt uw pijngrens. Dus toch nog even gaan lopen vanavond?

4. Drink veel water

Door veel water te drinken ontgift u uw lichaam. Logisch ook, het is veel makkelijker voor uw lichaam om bacteriën te elimineren met wat vloeistof. U zult merken dat veel kwaaltjes verminderen als u veel water drinkt. Hoofdpijn, blaasontstekingen of zelfs puistjes… U kunt ze daarmee deels voorkomen.

5. Ontspan

Het leven van elke dag is best hectisch: op tijd opstaan, tegen de klok racen om vergaderingen bij te wonen, stress op het werk, de kinderen tijdig van school halen… Op tijd en stond ontspannen is dan heel belangrijk om uw lichaam rust te gunnen. Ga af en toe naar de yoga, neem een warm bad of doe ademhalingsoefeningen.

6. Laat u inenten

Zorg ervoor dat u zich tijdig laat inenten. U hebt bepaalde vaccins nodig als u bijvoorbeeld naar het buitenland gaat. Maar ook in België raden artsen aan om u te laten vaccineren. Zo zijn er vaccins die u om de tien jaar moet vernieuwen (zoals tetanus) of andere die u beter laat zetten als u tot een risicogroep behoort (zoals griep). Vraag daarvoor meer raad aan uw huisdokter.

7. Vermijd suiker

Snelle suikers in frisdrank, koekjes of snoep zijn een echte boosdoener voor uw lichaam. U wordt er suf en moe van. En u komt er ook van aan. Bovendien is het bewezen dat u er ziektes mee kunt uitlokken of in stand houden. Suikerziekte bijvoorbeeld (de naam zegt het zelf). Vermijd suikers dus zo veel mogelijk.

8. Slaap voldoende

Tijdens uw slaap herstelt uw lichaam bepaalde cellen. Slapen is dus echt nodig om gezond en fit te zijn. U merkt het zelf ook: als u weinig geslapen hebt, kost het veel moeite om u te concentreren. U bent dan ook chagrijniger en vergeetachtiger. Zorg er dus voor dat u een goede slaaphygiëne onderhoudt.

9. Drink verstandig

U mag wel eens een glaasje drinken, maar hou het gezond door met mate te drinken. Het is en blijft een stimulerend middel dat de gezondheid kan schaden.

10. Lach!

Wist u dat veel lachen een invloed heeft op uw gezondheid? Echt waar. Door te lachen verhoogt het geluksgevoel in uw hersenen. Het is ook heel ontspannend voor uw lichaam. En wat gebeurt er als u gelukkig en ontspannen bent? Jawel, minder stress en ziektes. Blijven lachen dus, het wordt beloond!