HomeVoordelig lenenWoning kopen? Pertinente vragen mét antwoord over uw droomhuis!

Woning kopen? Pertinente vragen mét antwoord over uw droomhuis!

Hebt u de woning van uw dromen gevonden en gaat u over tot aankoop? Bereid uw avontuur goed voor en neem een goede start als eigenaar. Stel uzelf enkele vragen over het financiële plaatje, zodat u zich een realistisch beeld kunt schetsen van alle kosten die de aankoop van een huis meebrengen.

1. Hoeveel bedragen de kosten voor de aankoop van de woning?

De verkoper van de woning krijgt het bedrag dat is overeengekomen als verkoopprijs. De koper betaalt daarbovenop nog extra kosten: registratierechten, het honorarium van de notaris en de aktekosten. Die kosten variëren naargelang de woning en het Gewest, maar kunnen tot ongeveer 15% oplopen. Op een nieuwbouw betaalt u zelfs 21% btw. Koopt u een woning via een openbare verkoop, dan liggen de aankoopkosten nog hoger. Voor meer informatie daarover kunt u terecht bij uw notaris of op www.notaris.be

2. Wie betaalt de registratierechten?

Doorgaans betaalt de koper de registratierechten die gepaard gaan met de aankoop van een woning. Koper en verkoper kunnen echter overeenkomen dat die kosten ten laste van de verkoper vallen.

3. Wie betaalt de onroerende voorheffing?

In principe betaalt degene die op 1 januari eigenaar is van de woning de onroerende voorheffing voor dat lopende aanslagjaar. Bij een verkoop kan de koper een deel van de onroerende voorheffing voor dat jaar ten laste nemen.

4. Zijn de leningkosten dezelfde als de aankoopkosten?

Er is wel degelijk een verschil tussen de kosten voor de aankoop van een woning en de kosten voor een lening. Voor een hypothecair krediet in België bestaan de kosten uit enkele standaardelementen: u betaalt voor het inschrijvingsrecht, het registratierecht, het honorarium van de notaris, de aktekosten én het ereloon van de hypotheekbewaarder.

5. Hoeveel verschil maakt 25.000 euro?

Uw budget ligt vast, maar dan komt u uw droomwoning tegen en die ligt een pak boven uw budget? Hou rekening met de volgende vuistregel: een meerkost van 25.000 euro maakt een verschil van 125 to 150 euro per maand als u op 20 jaar leent.

6. Hoeveel commissie krijgt een makelaar?

Als u uw woning verkoopt via een makelaar, betaalt u een commissie van gemiddeld 3%. Volgens de Europese wetgeving is een verplicht tarief verboden. Daardoor is het percentage van 3% slechts een richtlijn. Hoe goedkoper het pand, hoe hoger de commissie - tot 5%. Die commissie is meestal ten laste van de verkoper, die ze uiteraard kan verrekenen bij de prijsbepaling van zijn woning.

7. Brandverzekering afsluiten na het compromis of na de akte?

De verkoper blijft tot het verlijden van de akte verantwoordelijk voor het pand. Als u als koper het pand al mag betreden vóór de akte verlijdt, om er werken in uit te voeren bv., hebt u er alle baat bij de woning dan al te laten verzekeren tegen schade en brand. De koper draait namelijk op voor alle schade die hij veroorzaakt aan de woning vóór het verlijden van de akte.

8. Hoeveel bedraagt het kadastraal inkomen?

Als eigenaar moet u rekening houden met het kadastraal inkomen van uw woning. Dat is in principe het gemiddeld netto-inkomen dat uw onroerend goed tijdens één jaar zou opbrengen. Op basis van het kadastraal inkomen wordt de onroerende voorheffing berekend én het onroerend inkomen dat u moet ingeven op uw belastingaangifte.

U vindt op de website van de FOD Financïen meer informatie over het kostenplaatje van de aankoop van een woning.