HomeMijn geld beherenVincent, Record-bankagent: "De essentie van ons beroep? Er voor onze klanten zijn bij elke belangrijke stap in hun leven."

Vincent, Record-bankagent: "De essentie van ons beroep? Er voor onze klanten zijn bij elke belangrijke stap in hun leven."

Tom is journalist en klant bij Record Bank. Hij wil met klanten en medewerkers van de bank spreken. Het is zijn bedoeling om een portrettenreeks te maken die u meer over ons vertelt. Vandaag heeft hij een afspraak met Vincent, één van onze zelfstandige bankagenten.

Vincent Delestrée

Dag Vincent, stelt u zich eens voor aan onze lezer?

Dag Tom. Zoals alle agenten van Record Bank ben ik zelfstandig. Ik ben verantwoordelijk voor twee agentschappen in het Brusselse gewest. Voor ik die agentschappen overnam, maakte ik deel uit van het team binnen Record Bank dat zich met de continue vorming van onze agenten bezighoudt. Ik ken het beroep van bankier en de filosofie van de bank dus goed.

Wat houdt die filosofie in? En hoe wordt ze dagelijks toegepast ?

De waarden van de bank omschrijven die filosofie het beste. Eenvoud en klare taal zijn echt heel belangrijke elementen in ons werk. We zijn een allround bank: we zamelen deposito’s in en kennen kredieten toe. Onze producten dekken voor 90% de behoeften van particulieren. Ze zijn eenvoudig. En we nemen de tijd om ze in klare taal uit te leggen aan onze klanten. Maar ons beroep heeft een nog belangrijker aspect.

Welk dan ?

We zijn raadgevers en vertrouwenspersonen. We willen er voor onze klanten zijn bij elke belangrijke stap in hun leven. Een beetje zoals notarissen, als u wilt. En dat wil iets zeggen. De Belg vertrouwt zijn geldvragen niet makkelijk aan iemand toe. Daarvoor moet hij vertrouwen hebben in die persoon. Bij Record Bank cultiveren we vooral dat aspect.

Wat betekent dat concreet ?

Dat wij meer doen dan gewoon producten verkopen. Als een klant naar ons komt, omdat hij een woning wil kopen, beperkt onze rol zich niet tot het ‘verkopen’ van een woonlening. We geven hem ook raad: de zaken waarop hij moet letten als hij een huis gaat bekijken, de vragen die hij moet stellen aan de verkoper of de clausules die in het compromis opgenomen moeten worden. We geven hem tips om zijn relatie met zijn vastgoedmakelaar in goede banen te leiden. We helpen hem de juridische taal van de verkoopovereenkomst te begrijpen. En als hij kinderen of een bedrijf heeft, geven we hem pistes om zijn aankoopdossier op te stellen, enz.

En is het daarom dat klanten voor Record Bank kiezen ?

Ja. Ze worden geen klanten omdat ze bij ons de beste rentevoet of de laagste maandelijkse aflossing krijgen. Ze komen naar ons, omdat we hen advies geven. Ze besparen bv. geld, omdat we hun aandacht op een bepaald detail vestigen. Het is door die vertrouwensrelatie dat wij voor hen het verschil maken. Als een klant voor ons kiest, is het omdat hij zichzelf herkent in onze waarden van eenvoud, nabijheid en hartelijkheid. En omdat hij ze weet te appreciëren. Voor ons is een goede raad niet degene waarmee we meer verdienen. Maar wel degene die op lange termijn echt waardevol is voor onze klanten. Dat is absoluut noodzakelijk om een vertrouwensrelatie uit te bouwen. En dat geldt niet alleen voor kredieten, maar ook voor beleggingen. We zijn er niet om het ‘product van de maand te verkopen’. Wel om onze klanten te helpen om de belegging te vinden die bij hen past. Denk maar aan onze kasbons. Ze beantwoorden aan de behoefte van onze klanten om te weten dat hun geld veilig is. En als ze wat meer risico willen nemen voor een beter rendement, kunnen we hen een brede waaier aan fondsen bieden. Ook als een klant naar ons komt om zijn consumentenkredieten te hergroeperen, proberen we dat op een gezonde manier te doen. Het is de bedoeling dat hij geleidelijk aan uit die spiraal van schulden geraakt. Weet u welk moment het meest dankbaar is voor mij, als bankier?

Nee, vertel het mij eens.

Als een klant naar mijn agentschap komt om me een doosje pralines of een goede fles wijn te geven. Of gewoon om me te bedanken. Voor mij is dat een teken van erkenning. Het is het bewijs dat we iets opgebouwd hebben dat verder gaat dan de gewone financiële relatie. Voor mij is dat de essentie van ons beroep.

Dat is een mooi besluit. Hartelijk dank om mijn vragen te beantwoorden.

Graag gedaan, Tom! En kom zeker nog eens langs als uw plannen om een huis te kopen concreter worden. Kwestie van samen de mogelijke opties te bekijken.

Dat zal ik zeker doen!

Lees ook: