HomeVoordelig lenenVijf essentiële vragen bij de motorkeuze van uw nieuwe auto

Vijf essentiële vragen bij de motorkeuze van uw nieuwe auto

U bent op zoek naar een nieuwe auto. Maar weet niet goed welke motor het best bij uw noden en rijgedrag past? Of ziet u gewoon door het bos de bomen niet meer? Overloop dan even vijf essentiële vragen en maak de lijst met mogelijkheden meteen een pak korter!

Diesel, benzine, hybride of elektrisch? De lijst met opties en mogelijkheden wordt almaar ruimer en de keuze dus almaar moeilijker. Met deze vragen komt u echter al een heel eind in uw beslissingsproces!

1. Hoeveel kilometer rijdt u per jaar?

Veel of weinig rijden, binnen of buiten de stad: het maakt een heel verschil!

  • Diesel: vooral geschikt als u meer dan 30.000 kilometer per jaar rijdt en als u lange afstanden aflegt buiten de stad. Een dieselmotor heeft namelijk ongeveer twintig minuten nodig om zijn ideale temperatuur te bereiken, op de snelweg is dat tien minuten. Bij korte ritten gaat hij aanzienlijk meer verbruiken en treedt bijkomende slijtage op aan onderdelen zoals de roetfilter.
  • Benzine: een goede optie als u vaak korte afstanden aflegt of minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt.
  • Hybride: voor wie vaak in de stad rondrijdt of genoeg kilometers haalt om de hogere aanschafprijs terug te verdienen door middel van het lage verbruik.
  • Elektrisch: alleen voor wie kortere afstanden aflegt in en rond de stad. Omwille van het rijbereik, dat relatief beperkt blijft. Behalve als u een flinke duit over hebt voor hypermoderne auto’s à la Tesla.

2. Spelen de aankoopprijs en de restwaarde een grote rol?

Bent u gebonden aan een bepaald aankoopbudget? Of denkt u nu al aan het moment waarop u uw nieuwe auto zelf doorverkoopt?

  • Diesel: dieselwagens zijn duurder in aanschaf dan benzinewagens. Daar staat tegenover dat ze een langere levensduur hebben. Daardoor blijft hun restwaarde als tweedehandswagen relatief hoog.
  • Benzine: de goedkoopste optie qua aankoop. Door hun kortere levensduur brengen ze minder op op de tweedehandsmarkt.
  • Hybride: relatief duur in aankoop. Daar staat tegenover dat er fiscale voordelen bij komen kijken. En dat het lage verbruik de prijs op lange termijn enigszins goedmaakt bij veelvuldig gebruik. Hybridewagens blijken ook tweedehands gegeerd, wat hun restwaarde alleen maar ten goede komt.
  • Elektrisch: de technologie staat, in vergelijking met de andere opties, nog in zijn kinderschoenen. Dat maakt dat elektrische auto’s momenteel nog aan de prijzige kant zijn in aanschaf. De restwaarde bij tweedehandsverkoop is, gezien de status van nieuwigheid, een dubbeltje op zijn kant wegens erg moeilijk in te schatten.

3. Hoe hard wegen de weerkerende kosten door?

De prijs zelf is één ding, maar hoe zit het met verbruik, belastingen en onderhoud?

  • Diesel: zijn lage verbruik is een groot pluspunt. Daar tegenover staat dat een dieselwagen zwaarder belast wordt dan de andere opties en duurder is in onderhoud.
  • Benzine: goedkoper dan diesel qua belastingen en onderhoud. Die besparingen worden gecompenseerd door hogere kosten aan de pomp: benzine blijft met voorsprong de duurste brandstof, ook al is het verschil met diesel de laatste jaren verkleind.
  • Hybride: bij lage snelheden (in de stad of in de file) rijden hybrides volledig elektrisch, zonder brandstof te verbruiken. De elektromotor vergt bovendien geen onderhoud en de verbrandingsmotor wordt minder belast.
  • Elektrisch: uw elektrische wagen opladen kost beduidend minder dan fossiele brandstoffen tanken. Ook qua belastingen en onderhoud bent u stukken goedkoper af dan met alle bovenstaande opties. Dat compenseert de vaak hoge aanschafprijs toch een beetje.

4. Laat u zich tegenhouden door praktische bezwaren?

Kiezen voor een bepaalde motor, durft al eens beperkingen met zich meebrengen.

  • Diesel: korte ritten zijn, zoals hierboven al vermeld, echt geen goed idee. De levensduur van uw motor wordt er aanzienlijk door verkort en uw onderhoudsbudget zal eronder lijden.
  • Benzine: ondanks de hernieuwde populariteit van de benzinemotor, zijn vooral de segmenten van de stadswagens en kleine gezinswagens goed ontwikkeld. Die zijn heel geschikt voor korte tripjes, maar zijn relatief beperkt als het op praktische inzetbaarheid aankomt.
  • Hybride: de batterijen en elektromotor maken de auto zwaarder en nemen veel plaats in. Wilt u een aanhangwagen of caravan trekken? De meeste hybrides bieden daarvoor helaas te weinig kracht. 
  • Elektrisch: het grootste euvel bij elektrische wagens is het laden. Niet alleen duurt het enkele uren voor uw auto weer startklaar is, het aantal openbare laadpunten in België staat nog altijd op een laag pitje.

5. Hoe groen bent u ingesteld?

Milieuvriendelijkheid is een almaar groter wordend thema bij autoconstructeurs. Willens nillens volgt ook u vroeg of laat. Hoe doorslaggevend is het ecologische argument momenteel voor u? 

  • Diesel: ondanks het lage verbruik is diesel geen vriend van het milieu. Het is de motor die de meest schadelijke stoffen uitstoot.
  • Benzine: ook benzine blijft weinig milieuvriendelijk, tenzij u opteert voor een LPG- of CNG-systeem. De uitstootgassen zijn alvast minder schadelijk dan diesel.
  • Hybride: bij lage snelheden (in de stad of in de file) rijden hybrides volledig elektrisch, zonder brandstof te verbruiken of schadelijke gassen uit te stoten. Ze recupereren ook energie tijdens het remmen. Dieselhybrides zijn bij hogere snelheden (autosnelweg) heel zuinig.
  • Elektrisch: uiteraard de groenste keuze die u kunt maken, want er komen geen schadelijke gassen bij kijken. Extra pluspunt: door de fluisterstille motor bent u ook qua decibels vriendelijk voor uw omgeving.

Veel succes en ook plezier bij het kiezen van uw volgende vierwieler!

Stel uw vraagBekijk alle vragen