HomeMijn geld beherenVergeten wintergroenten: bron van inspiratie voor uw weekmenu én vriendelijk voor uw budget!

Vergeten wintergroenten: bron van inspiratie voor uw weekmenu én vriendelijk voor uw budget!

Geen idee wat u komende week op tafel moet toveren? Wijk af van uw standaardkeuzes en ga voor groenten van het seizoen. U ontdekt ongetwijfeld heel wat vergeten en veelzijdige pareltjes, die bovendien vriendelijk zijn voor uw budget omdat ze perfect in het seizoen vallen.

Spruitjes

Spruitjes zijn heel gezond: ze bevatten vitamine A, B1 en C, kalium, magnesium en fosfor. De ideale wintergroente dus! De smaak is misschien niet ieders meug. Maar u kunt ze op zo veel manieren klaarmaken dat u er wel eentje vindt om ze aan iedereen in huis te kunnen serveren. Tip: voeg een stukje ui of brood aan het kookvocht toe. Zo hebt u geen last van spruitjeslucht in huis en zijn ze lichter verteerbaar.

Koolraap

De koolraap maakt volop een comeback en dat is helemaal te danken aan haar veelzijdigheid. U kunt ze stoven, koken, stomen, frituren of er puree van maken. Koolraap heeft bovendien een zachte smaak die bij heel veel gerechten past. Bonus: koolrapen zitten tjokvol vitamine C. Handig in de winter!

Savooikool

Savooikool bevat veel vezels en vitamine A en C. En is uiterst geschikt voor soep of om te stoven. Geen zin in savooikool? Ga dan voor een andere koolsoort zoals rode of witte kool. Eveneens in het seizoen en met nog meer mogelijkheden!

Schorseneren

De schorseneer is weer helemaal terug van weggeweest. Schorseneren hebben een hoog fosfor- en ijzergehalte. Tip voor in de keuken: leg ze na het schillen in een bodempje water met azijn om oxidatie te voorkomen. 

Aardpeer

Aardpeer is voedzaam, licht verteerbaar en heeft een genezende werking die wetenschappelijk is bewezen.  Aardperen bevatten namelijk inuline en biotine (een vitamine), calcium, silicium, ijzer en natrium. Ze zouden daarom helpen bij reuma, jicht en verstopping. Bovendien hebben ze een zachte smaak die een beetje doet denken aan artisjok. Aardperen passen perfect bij heel wat gerechten. 

Pastinaak

Door de inuline, een stof die insulineachtig werkt, is pastinaak bijzonder geschikt voor diabetici.  De smaak leunt aan bij die van knolselder.  Pastinaak biedt net als knolselder een waaier aan opties. Pureren, frituren of simpelweg stoven: u kunt er heel wat richtingen mee uit.

Knolselder

Knolselder bevat heel wat vitamine C en ijzer.  Naast de voordelen voor de gezondheid is het natuurlijk ook gewoon een heel lekkere en veelzijdige wintergroente. Serveer het als aparte groente, in soepen of puree of ga voor de gefrituurde variant. Keuze te over!

Romanesco

Bent u bloemkool of broccoli een beetje beu? Ga dan voor de groente die wel een combinatie van beide lijkt. Met zijn aparte lichtgroene bloemrotsjes ziet romanesco er niet alleen fris uit. Het is heel lekker in een winters slaatje en leent zich perfect tot een apart winters soepje.

Rammenas

Nog op zoek naar een extra bron van vitamine C? Dan is rammenas uw beste vriend. Het is een van de pittigste wintergroenten qua smaak en wordt vooral rauw gegeten. Als u uw winters slaatje iets extra’s wilt geven, dan bent u bij rammenas aan het juiste adres.

Smakelijk!