HomeVoordelig lenenVan ‘te koop’ naar ‘verkocht’

Van ‘te koop’ naar ‘verkocht’

Er staan heel wat huizen te koop in ons land. Voor de verkopers is het dus zaak om alles uit de kast te halen om die panden zo snel mogelijk en voor een zo goed mogelijke prijs verkocht te krijgen. Sommigen hebben daar heel creatieve oplossingen voor gevonden.

De verkoop van immo mag dan weer stilaan aantrekken, heel wat huizeneigenaars zitten nog altijd opgescheept met een pand dat al weken, zo niet maanden te koop staat.

Home staging?

Een van de manieren om het sneller van de markt te krijgen, is bijvoorbeeld om beroep te doen op een ‘home stager’, zeg maar een soort van professionele ‘verbeteraar’. Het concept werd in de jaren ‘70 bedacht door de Amerikaanse immo-agente Barb Schwarz. Zij merkte dat huizen veel makkelijker van de hand gingen, als u het interieur aantrekkelijk inrichtte en de tuin een beurt gaf. Home staging werd dan ook een standaardpraktijk in haar kantoor. Toen de concurrentie het succes opmerkte, ging de bal aan het rollen en kreeg Schwarz navolging.

Kat en hond

Ook in ons land begint het concept, in het kielzog van tv-programma’s als De Huisdokter, Alles Nieuw en Huizenjacht, opgang te maken. “In de V.S. wordt home staging toegepast in zowat 90% van de huizen die te koop staan”, zegt Hélène Mulder van StylingCode, die als ‘home stager’ in België en Nederland werkt. “Het idee is dat je alle persoonlijke elementen in het huis gaat elimineren om zo de koper maximaal de kans te geven er zijn eigen interieur te zien. Alles wat aan de vorige bewoners herinnert, moet er uit.”

Soms gaat dat al met kleine ingrepen (schuiven met meubels, nieuwe kussens in de zetels, wat meubels wegdoen), maar meestal zijn grotere interventies noodzakelijk. “Al te fel geverfde muren, opzichtige gordijnen, privéfoto’s, zebravellen, dat soort dingen worden verwijderd”, zegt Mulder. “De ruimte moet neutraal worden, zodat u ze als koper goed kunt inschatten. Ook dingen als de kattenbak, de hondenbak of een rendiergewei moeten weg en het wasgoed moet netjes opgeruimd worden. Allemaal om harmonie in het huis te krijgen.”

Een home staging is dus niet hetzelfde als een interieurstyling. De home stager werkt niet naar de smaak van de eigenaar en al zeker niet naar zijn eigen smaak. Het is een marketingconcept dat vooral de bedoeling heeft om de woning zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor een zo groot mogelijk publiek.

Wat kost dat?

En wat kost zo’n home staging? Mulder werkt met variabele tarieven. “Voor 125 euro doe ik een online consult op basis van foto’s die u me doorstuurt. Voor 195 euro kom ik ter plaatse en dan geef ik aanwijzingen. En voor 295 euro krijgt u van mij ook nog een schriftelijk rapport, zodat u het rustig kunt nalezen. Als ik daarnaast ook actief moet helpen om het huis klaar te krijgen, geldt er een uurtarief.”

Over de streep met een foto

Dat de presentatie van een huis belangrijk is, beaamt ook professioneel fotograaf F.S. (die niet met zijn volledige naam in dit artikel vermeld wou worden). F.S. fotografeert heel regelmatig huizen voor immo-agentschappen, niet verwonderlijk vooral huizen in het duurdere segment. “Het is zeker niet mijn bedoeling om te gaan liegen of de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn”, zegt hij. “Dingen als een groothoeklens gebruiken om ruimtes groter te doen lijken, doe ik nooit. Dat zou ook niet slim zijn, want potentiële kopers komen toch nog altijd zelf naar de woning kijken. Wat soms wel gebeurt, is dat ik een kapotte muur of zo wat bijwerk met Photoshop. Maar dat zijn puur esthetische dingen, geen zaken waar een koper zijn finale beslissing van laat afhangen.”

De bedoeling van het inhuren van een professionele fotograaf laat zich niet zo moeilijk raden: “Met het soort foto’s dat ik maak, zult u op Immoweb veel sneller de aandacht trekken. Ik vind het trouwens opmerkelijk hoeveel afschuwelijk slechte foto’s er op dat soort sites staat (lacht). Een goed gemaakte, mooie foto kan twijfelende kopers toch over de streep trekken: komen ze kijken of niet? En als uw huis dan verkocht geraakt, is die paar honderd euro die ik vraag een heel mooie investering geweest.”

It’s the final countdown

En de inspiratie van de immo-agentschappen gaat nog een stuk verder. Het immobedrijf Dewaele lanceerde bijvoorbeeld onlangs het concept ‘Count-down’. Het idee is simpel: een huis dat niet zo goed verkocht raakt of een lange voorgeschiedenis heeft bij andere makelaars krijgt daarbij een bepaalde startprijs en bepaalde verkoopperiode. Elke week gaat er van die prijs een vooraf bepaald bedrag af. De geïnteresseerde kopers kunnen die prijs opvolgen en intekenen zodra ze hem aanvaardbaar vinden.

Het immo-agentschap Machon, dat vooral in Limburg actief is, gooit het dan weer over een andere boeg, met een heus ‘Woonfestival’. Tijdens dat evenement worden twee vastgoedprojecten voorgesteld in een oud karmelietenklooster dat normaal niet toegankelijk is voor het publiek. De bezoekers kunnen daar, onder de geneugte van een hapje, een drankje en muziek, met de projecten kennismaken. “Het is een nieuwe, frisse manier om het wonen te laten beleven in een warme, gezellige omgeving”, zegt zaakvoerder Luc Machon. “Al onze 13 makelaars zullen er aanwezig zijn om de mensen alle mogelijke uitleg te geven.”

En het idee lijkt aan te slaan. “Had je me twee weken geleden gezegd dat er 120 mensen zouden komen, had ik een gat in de lucht gesprongen”, zegt Machon. “Maar we zitten ondertussen al aan 160 deelnemers en het aantal groeit nog elke dag.”