HomeMijn geld beherenTelefonische aankopen met Visa. Wat zijn de risico’s?

Telefonische aankopen met Visa. Wat zijn de risico’s?

Ik wil een aankoop per telefoon doen. Maar om die te bevestigen, moet ik het nummer van mijn kredietkaart en de CVC doorgeven. Welk risico loop ik als ik die gegevens doorgeef? (Chantal, 51 jaar)

 

De CVC is een code van drie cijfers die op de achterkant van uw kredietkaart staat. Ze dient om te bewijzen dat u de houder van die kaart bent. En net daarom is het onmogelijk om een verrichting zonder die code te valideren. Maar is het wel verstandig om ze door te geven? 

 

Wie kan die gegevens opvragen?

Het kaartnummer en de CVC worden systematisch gevraagd bij een verrichting via internet. Veel hotels doen dat ook bij een telefonische reservatie.

 

Let in dat geval wel op! Het is vrij riskant. Vraag hoe de gegevens bewaard en beveiligd worden. Noteer zeker de datum en het uur van de verrichting. En ook de naam van uw contactpersoon. 

 

Wat te doen bij misbruik?

Als u nog in het bezit bent van uw bankkaart en u merkt dat er frauduleuze of rare verrichtingen op uw uitgavenstaat staan, kunt u die betwisten tot twaalf maanden na de datum van de uitgavenstaat. 

 

Maar laat eerst uw kredietkaart blokkeren via Card Stop (tel. 070 344 344). En dien daarna een klacht in via het formulier van Atos.

 

Voorzichtig!

Ondanks de enorme inspanningen om de veiligheid van kredietkaarten te verbeteren, blijft het gebruik ervan via telefoon riskant. Wees dus voorzichtig en vraag inlichtingen over de begunstigde van uw verrichting. 

 

Stel uw vraagBekijk alle vragen