HomeSlim sparenSporten zonder een cent uit te geven? Dat kan!

Sporten zonder een cent uit te geven? Dat kan!

Met de zomer in het vooruitzicht willen velen onder ons meer bewegen om terug in vorm te geraken. Vandaag is het perfect mogelijk om af te vallen zonder uw portemonnee lichter te maken.

Lopen, wandelen of fietsen

Word terug fit door te gaan lopen, wandelen of fietsen. Maak gebruik van gratis apps voor uw smartphone (zoals Endomondo). Zo houdt u uw vorderingen en de afgelegde kilometers bij.

Sporten moet u een goed gevoel geven. Stel haalbare doelen voorop. U hebt twee mogelijkheden:

  • Ofwel legt u telkens dezelfde afstand af, maar probeert u uw eigen record te verbeteren.
  • Ofwel probeert u binnen dezelfde tijd meer afstand af te leggen.

Het belangrijkste is dat u onderweg niet stopt. Als u in ademnood komt, vertraag dan eventjes om te recupereren. Ga daarna weer op hetzelfde ritme verder.

Thuis krachttraining?

Waarom zou u naar een fitnesszaal gaan? Vandaag bestaan er verschillende methodes waarvoor u alleen uw lichaamsgewicht nodig hebt: ‘calisthenics’. Het grote voordeel: u kunt die oefeningen eender waar doen. Ook in uw woonkamer!

Over de volgende methodes vindt u ongetwijfeld meer info in uw bibliotheek of op het internet:

  • ‘Méthode Lafay’. Olivier Lafay stelt u een progressieve aanpak voor. Het materiaal dat u nodig hebt, vindt u in uw eigen woonkamer. Zijn boeken zijn wel alleen in het Frans te verkrijgen. Maar ze bevatten veel fotomateriaal en zijn gemakkelijk te begrijpen.
  • ‘Convict Conditioning’. Paul Wade is een Amerikaanse ex-gevangene. Hij heeft een methode ontwikkeld voor mensen die over heel weinig ruimte en materiaal beschikken, met name voor gevangenen. De oefeningen zijn opbouwend en worden heel goed uitgelegd.

Oefeningen om af te vallen?

Bent u gemotiveerd en wilt u snel resultaat? Zonder al te veel tijd te besteden aan uw oefeningen? Dan bestaat er een oplossing: High Intensity Interval Training (HIIT). U moet wel veel wilskracht en doorzettingsvermogen hebben, maar het is ongelooflijk efficiënt. Het principe is eenvoudig: in een kort tijdsbestek doet u heel snel heel intensieve krachtoefeningen, gevolgd door een korte pauze. Een HIIT-sessie duurt 5 tot 15 minuten. Op het internet vindt u heel wat filmpjes en programma’s. Opgelet: uw hart mag niet verzwakt zijn, als u die methode wilt uitproberen.

Wilt u liever een aangepaste methode? Dan bestaat er sinds enkele weken een gratis app voor u: Freeletics. De basisversie is gratis. Sommige modules zijn wel betalend. Maar die zijn niet echt noodzakelijk voor een goed resultaat.

Als u toch niet weet hoe u eraan moet beginnen, vergeet dan de klassieke push-ups niet. Het zijn heel efficiënte oefeningen die veel spieren aan het werk zetten. En als u denkt dat er niets saaiers is dan pompen, bekijk dan zeker dit filmpje eens. Daarin krijgt u 25 verschillende push-ups te zien, gerangschikt volgens moeilijkheidsgraad.