HomeSlim sparenSpinazie: valt altijd in smaak!

Spinazie: valt altijd in smaak!

De lente is synoniem met nieuwe seizoensgroenten, waaronder spinazie. Vandaag stellen we u een lekker en goedkoop recept voor: ‘gehakt parmentier’!

Spinazie komt oorspronkelijk uit Iran. In Europa kennen we die groente sinds de 12de eeuw. Vandaag wordt ze wereldwijd in gematigde zones gekweekt. Bij ons vindt u vanaf april versie spinazie in de winkelrekken.

Zowel rijk als arm

Hoewel u er niet zo sterk van wordt als Popeye, is spinazie toch gekend voor haar voedingswaarde. Met slechts 23 calorieën per 100 g is spinazie een van de meest caloriearme groenten. Toch is het een uitstekende bron van mineralen en oligo-elementen. Rijk aan nitraten bevordert ze de bloedsomloop. Dat voorkomt hersenproblemen. Spinazie bevat bovendien veel ijzer, magnesium, calcium, kalium…

Een feest voor uw smaakpapillen

De frisse en zoete smaak van spinazie bevalt iedereen. Spinazie wordt dikwijls gebruikt in combinatie met pasta of in salades. Maar is ook heel lekker in een gehaktschotel.

Dit recept kan gemaakt worden met verschillende ingrediënten. Met spinazie krijgt dit gerecht een extra frisse toets en zal het zowel bij jong als oud in de smaak vallen!

Aan de slag!

Voorbereiding: 30 minuten

Baktijd: 45 minuten

Ingrediënten (voor 4 personen)

  • 1 kg aardappelen
  • 1 kg verse spinazie (geen paniek: spinazie krimpt enorm tijdens de gaartijd)
  • 600 g gehakt (runds, varkens of kalfs)
  • 10 tot 15 cl melk
  • 15 cl room
  • 1 ui
  • boter
  • peper en zout
  • muskaatnoot
  • paneermeel

Voorbereiding

Schil de aardappelen en kook ze in gezouten water.

Snij de ui fijn en stoof hem in wat boter. Voeg het gehakt, peper en zout toe. Let erop dat het niet aanbakt. Als het mooi gebakken is, doet u het gehakt in een vuurvaste schotel.

Maak de spinazie klaar (ofwel laat u de spinazie enkele minuten koken in licht gezouten water ofwel stoomt u ze). Voeg wat zout, peper en room toe. Giet het geheel over het gehakt en hou het warm.

Als de aardappelen gaar zijn, giet u ze af en maakt u er puree van. Vergeet niet om er wat boter, melk, muskaatnoot en peper bij te voegen. Leg de puree bovenop de spinazie. Strooi er paneermeel over en leg er een klontje boter op.

Zet de schotel onder de grill van uw oven tot er een gouden korst verschijnt.