HomeMijn geld beherenPiet, Chief Operating Officer bij Record Bank: “Onze uitdaging: systemen ontwikkelen die zowel veilig als gebruiksvriendelijk zijn.”

Piet, Chief Operating Officer bij Record Bank: “Onze uitdaging: systemen ontwikkelen die zowel veilig als gebruiksvriendelijk zijn.”

Tom is journalist en klant bij Record Bank. Hij wil met klanten en medewerkers van de bank spreken. Het is zijn bedoeling om een portrettenreeks te maken die u meer over ons vertelt. Vandaag heeft hij een afspraak met Piet, Chief Operating Officer bij Record Bank.

Dag Piet, stelt u zich eventjes voor aan onze lezers?

Dag Tom. Ik ben de Chief Operating Officer van Record Bank. Dat wil zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor ‘Operations’: alle activiteiten die ervoor zorgen dat de bank draait en dat we aan de behoeften van onze klanten kunnen voldoen. Ik ben verantwoordelijk voor twee grote departementen. Het eerste houdt zich bezig met het hele informaticasysteem van de bank. En het tweede met alle operationele aspecten: de identificatie en acceptatie van klanten, alles in verband met verrichtingen en kaarten, de opvolging van kredieten en tot slot de erfkwesties van overleden klanten.

Dat betekent heel wat werk, niet?

Inderdaad, maar gelukkig sta ik er niet alleen voor. U kunt mijn rol vergelijken met die van een dirigent. Ik zorg ervoor dat alle violen gelijk gestemd zijn met als doelstelling om onze klanten altijd een betere service te bieden.

Informatica is vandaag een essentieel element voor het beheer van een bank. Hoe gaat dat dagelijks in zijn werk?

U hebt volledig gelijk! Informatica – of IT zoals specialisten het noemen – is een echte basistool voor onze medewerkers geworden. Of het nu gaat om het openen van rekeningen, beleggingen invoeren of betalingen uitvoeren, alles gebeurt via onze systemen. En vandaag hebben onze klanten er ook toegang toe. Dankzij Record@Home en Record Bank Mobile voeren zij immers zelf veel verrichtingen uit. We moeten er dus voor zorgen dat onze systemen de klok rond beschikbaar zijn. Daarnaast moeten we op twee andere zaken letten. Ze zijn niet zichtbaar voor onze klanten, maar zijn wel van levensbelang. Enerzijds gaat het om de reglementeringen voor de banksector en anderzijds om de beveiliging van ons IT-systeem.

En hoe beheert u dat veiligheidsaspect?

Zoals u allicht weet, is dat een heel delicaat onderwerp. Ik kan er dus niet in detail op ingaan. Het is in elk geval een feit dat de banken het favoriete doelwit van hackers zijn. We moeten er dus voor zorgen dat onze platformen continu beveiligd zijn. In dat opzicht hebben wij een extra troef tegenover andere banken van ons formaat. We maken deel uit van de ING Group. We kunnen dus gebruik maken van de expertise binnen de groep. Er gelden heel strikte veiligheidsregels die wij ook moeten respecteren.

Maar dat alles heeft een prijs of niet?

Ja, natuurlijk. We proberen zo zuinig mogelijk te zijn zonder in te boeten op innovatie. Ons basisprincipe is om erover te waken dat de kosten niet stijgen, zelfs als we continu het veiligheidsniveau en het gebruiksgemak verhogen. Dat lukt ons door enerzijds de interne processen te optimaliseren en door anderzijds permanent met onze leveranciers te onderhandelen. We moeten toegeven dat zij ons almaar meer competitieve softwarepakketten tegen dezelfde prijs voorstellen.

Maar door veiligere IT-systemen gaan de oplichters hun pijlen toch op de klanten van de bank richten. Wat kunnen we tegen phishing doen?

Phishing is inderdaad een reëel probleem voor de banken. We maken ons er echt zorgen over. De oplichters richten zich direct tot de klanten. Via een smoes proberen ze aan hun codes te komen. Op die manier krijgen ze toegang tot het systeem en maken ze hun rekeningen leeg. Febelfin, de vereniging die de financiële sector vertegenwoordigt, heeft veel inspanningen gedaan om het publiek daarvoor te sensibiliseren. Ook de banken doen dat. Op de blog van Record Bank vindt u bv. heel wat artikels over phishing. En nu we het er toch over hebben, wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om nog eens een belangrijke boodschap aan onze klanten door te geven.

Welke boodschap?

Uw bank, of het nu Record Bank is of niet, zal NOOIT uw pincode vragen, noch de veiligheidscode die u met uw digipass aangemaakt hebt. Gebeurt dat toch – via mail, telefonisch of op eender welke manier – dan hebt u met een oplichter te maken. Maak onmiddellijk een einde aan dat gesprek en breng uw bank op de hoogte.

Wat zijn de andere uitdagingen op het vlak van veiligheid?

Er is het eeuwige dilemma tussen veiligheid en gebruiksgemak. We mogen de veiligheid van onze klanten nooit in gevaar brengen. Onze uitdaging bestaat er dus in om methodes te vinden die tegelijkertijd 100% veilig en toch gebruiksvriendelijk zijn. En dat is een hele uitdaging! Maar we hebben heel competente teams om die uitdaging aan te gaan.

Wie zit er allemaal in die teams?

Informatici, natuurlijk. Maar ook mensen uit de business, die het dagelijks leven van de bank goed kennen. Door de interactie tussen beide profielen houden we altijd de behoeften van de klanten en de medewerkers van Record Bank voor ogen. Om de dialoog verder te stimuleren hebben we een ‘project management board’ opgericht. Daarin zitten vertegenwoordigers van Operations en van IT. Dat comité bestudeert de verschillende initiatieven en voorstellen voor nieuwe of betere functionaliteiten. Het neemt de nodige beslissingen en bepaalt de prioriteiten. Zo kunnen we de projecten selecteren met de beste gevolgen voor het dagelijkse leven van onze klanten.

Hartelijk dank voor dit interview en voor alle info.

Graag gedaan. Ik vond het fijn dat ik onze rol eens aan uw lezers kon toelichten.