HomeMijn geld beherenPhishing: blijf voorzichtig!

Phishing: blijf voorzichtig!

Terwijl de temperaturen van de zomer de meesten onder ons aanzetten tot ‘dolce far niente’, waren de fraudeurs actiever dan ooit. Getuige ervan een nieuwe poging tot fraude met een zomers tintje.

Atos Worldline, het bedrijf dat de verrichtingen met kredietkaarten van de meeste Belgische banken beheert, waarschuwt internetgebruikers voor een nieuwe golf van phishing.

Het scenario van de fraudeurs heeft wel een zomers tintje gekregen. Ze geven zich uit als werknemers van Atos Worldline, die u opbellen omdat ze vermoeden dat uw kaart frauduleus gebruikt werd voor de aankoop van vliegtickets. Ze vragen u om naar uw pc-banking te gaan en hen enkele codes gegenereerd met uw kaartlezer door te geven. Op die manier kunnen zij zogezegd uw aankoop annuleren.

Goed geprobeerd!

Natuurlijk gaat het om een poging tot phishing. Die heel goed geënsceneerd is. Het gebeurt namelijk dat Atos Worldline kredietkaarthouders contacteert als haar veiligheidsdienst vermoedt dat er een probleem is. Maar hou altijd deze gouden regel in gedachte: een medewerker van een bank of een kredietkaartmaatschappij zal nooit vragen naar uw kaartnummer of codes die u genereerde met uw kaartlezer of digipass!

Wat als u twijfelt?

Bij de minste twijfel over de identiteit van de beller of over de redenen van zijn oproep, is dit de eenvoudigste oplossing: haak in en bel zelf naar uw bank op het gebruikelijke nummer. Als de oproep echt was, komt u terecht bij uw gesprekspartner en zet u uw gesprek gewoon voort. Als dat niet het geval is, zult u het snel weten.

U maakt zich zorgen om phishing? Lees zeker onze 5 tips om de valkuilen van phishing te vermijden nog eens na. Ze zijn meer dan ooit actueel!