HomeMijn geld beherenOnline oplichting: wat gedaan en kunt u uw geld terugkrijgen?

Online oplichting: wat gedaan en kunt u uw geld terugkrijgen?

Het is in deze digitale tijden nog nauwelijks weg te denken en wordt almaar populairder: online shoppen. Maar zoals alle medailles heeft ook deze een keerzijde: uw kredietkaart wordt blootgesteld aan mogelijke fraude. Wat moet u doen als u merkt dat u opgelicht werd? En kunt u gestolen geld op een of andere manier recupereren?

Voor welke soorten online oplichting moet u uitkijken?

Er zijn twee soorten online betalingsproblemen:

  • U koopt iets aan, maar krijgt geen levering: dat komt vooral voor via online tweedehandssites als Kapaza, 2dehands en Ebay, waar particulieren met elkaar handelen, of via valse webwinkels. Lees onze raad over mogelijke oplichting op verkoopplatformen voor particulieren. Valse webwinkels worden gebruikt voor phishing.
  • Onrechtmatig gebruik van uw kredietkaart: onbekenden voeren betalingen uit met uw kredietkaart. De gegevens van uw kaart zijn daarbij op onrechtmatige wijze verkregen. Dat kan via phishing, maar ook via spyware (een soort virus op uw computer). Of uw kaart werd op een bepaalde manier gekopieerd terwijl u betaalde in een winkel of op restaurant.

Betaalde u een online bestelling met uw kredietkaart, maar komt het pakje niet aan? Probeer dan eerst via de website een klacht in te dienen. Gaat het over een frauduleuze website? Dan kan een klacht opgesteld worden tegen de handelaar. Het volstaat dat u het betwistingsformulier van de uitgever van uw kredietkaart binnen 13 maanden na de transactie invult.

Visa of Mastercard vraagt aan de verkoper om de som terug te storten. Dat gebeurt op basis van de argumentatie die u ingevuld hebt op het formulier. Er gelden heel wat ‘spelregels’ tussen de bank en de handelaar om de betaling terug te vorderen.

De info hieronder spitst zich toe op het onrechtmatige gebruik van uw kredietkaart.

Voorkomen is beter dan genezen

Voorkom dat individuen met slechte bedoelingen uw gegevens te weten komen:

  • Zorg dat de beveiliging op uw computer (antivirus, firewall) up-to-date is.
  • Hou uw kredietkaart goed in het oog. Geef uw kaart op restaurant bv. niet zomaar mee met diegene die u bedient.
  • Geef nooit persoonlijke bank- of kredietkaartinformatie door via de telefoon of in een mail. Wie daar langs die weg naar vraagt, is waarschijnlijk een oplichter. Een hotel kan bij reservatie bv. wel uw kaartnummer en vervaldag vragen. Geef echter nooit de CVC-code of uw pincode door. Zelfs uw bank zal er nooit naar vragen.
  • Kijk uw rekeningafschriften zorgvuldig na. Licht uw bank in als u twijfels hebt.
  • Laat uw kaart bij de minste twijfel blokkeren.

Wat als u effectief opgelicht werd?

Vindt u uw kaart niet meer? Of hebt u redenen om te denken dat uw persoonlijke gegevens door een oplichter achterhaald werden? Laat uw kaart dan onmiddellijk blokkeren. Bel naar CardStop, dag en nacht bereikbaar op het nummer 070 344 344 (++32 70 344 344 vanuit het buitenland). Leg ook zeker klacht neer bij de politie!

Kunt u uw geld terugkrijgen?

Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk na de vaststelling van de fraude, de blokkering van uw kaart aanvraagt. Zodra u dat gedaan hebt, bent u niet langer aansprakelijk. Er kunnen dan ook geen betalingen of geldafhalingen meer uitgevoerd worden.

Zolang u het verlies niet hebt gemeld, is al wat de oplichter van uw rekening kan halen voor uw eigen rekening. Daarbij geldt wel een maximum van 150 euro. De wet bepaalt namelijk dat zolang uw bank u geen zware nalatigheid kan verwijten, ze u slechts 150 euro mag aanrekenen van de som die van uw rekening gehaald kon worden vóór u vroeg om de kaart te blokkeren. Als uw kaart gebruikt kon worden zonder dat ze voorgelegd moest worden (op internet bv.) of als uw kaart nagemaakt werd, wordt u zelfs volledig vergoed. Tenzij natuurlijk blijkt dat u zelf fraude hebt gepleegd of opzettelijk uw verplichtingen niet bent nagekomen. Is de fraude te wijten aan een ernstige nalatigheid van uw kant? Ook dan hebt u geen recht op terugbetaling.

Lees voor alle zekerheid ook de gebruiksvoorwaarden van de uitgever van uw kaart. Zo weet u duidelijk waar u aan toe bent.