HomeSlim sparenOnderhandelen om te besparen? Ja, maar hoe?

Onderhandelen om te besparen? Ja, maar hoe?

Het is niet onze gewoonte om over de prijs te onderhandelen. Toch kan het. En u kunt er heel wat mee besparen. Jean-François Remy, consultant en trainer, geeft ons vijf tips. Volg de gids!

Het zit niet echt in onze cultuur om af te bieden. “Maar dat is geen reden om het niet te doen”, zegt Jean-François Remy, trainer bij So Essential. “Integendeel, in het slechtste geval krijgt u een neen. En dat is toch geen overdreven groot risico!”

1) Neem afstand van de koopwaar

Een eerste voorwaarde is dat u niet emotioneel gehecht bent aan het voorwerp waarover u onderhandelt. “Als u die nieuwe jas of die specifieke smartphone echt wilt, krijgen uw emoties de bovenhand. U bent dan niet meer in staat om te onderhandelen”, legt onze gesprekspartner uit. “In die gevallen doet u het beter niet. Maar als u bereid bent om te vertrekken zonder te kopen, kunt u echt onderhandelen.

2) Kies de juiste context

“Hebt u de alternatieven bekeken? Bestaan er andere producten of diensten die aan uw behoeften beantwoorden? Of andere winkels waar u hetzelfde vindt?”, vraagt onze specialist. “In een ‘duty free shop’ zijn er bv. maar weinig alternatieven. Daar hebt u geen onderhandelingsmarge.”

3) Stel een win-winalternatief voor

Om de onderhandelingen te doen slagen, moeten beide partijen tot een akkoord komen. En dat is niet noodzakelijk van financiële aard. “U moet zich twee vragen stellen: wat wil ik bekomen en wat is er mogelijk voor de verkoper?”, legt onze specialist uit. Hij onderscheidt vier gevallen:

Wat u wilt, heeft een grote waarde voor u en voor de verkoper. In dat geval is het moeilijk om te onderhandelen en hebt u weinig kans op slagen.
Wat u wilt, heeft wel een grote waarde voor u, maar niet voor de verkoper. “U koopt bv. een kostuum. Als u korting vraagt, krijgt u die waarschijnlijk niet. Neem dan bv. een das. Die is redelijk duur voor u, maar de aankoopprijs ervan ligt een stuk lager voor de verkoper. Vraagt u of u de das bij het kostuum krijgt, hebt u meer kans op slagen. Als u een grasmaaier of een aanhangwagen koopt, stel dan voor dat de garantie verlengd wordt of dat u een gratis onderhoud krijgt.
Wat u wilt, heeft een grote waarde voor de verkoper. Maar weinig waarde voor u. In dat geval heeft het geen zin om te onderhandelen.
Wat u wilt, heeft weinig waarde voor beide partijen. Dan heeft onderhandelen ook geen zin.

“Om een goed alternatief voor te kunnen stellen, moet u goed voorbereid zijn. U moet de business van de verkoper begrijpen, weten wat hem meer en minder kost, in welke mate hij alleen beslissingen kan nemen”, zegt onze gesprekspartner. “Het is bv. volledig nutteloos om een korting te vragen voor luiers. De winstmarge daarop is veel te klein. En als u een nieuwe auto koopt, pin u dan niet vast op de korting. Het wordt almaar moeilijk om kortingen te krijgen. De merken hebben de onderhandelingsmarge van de autodealers serieus ingeperkt. Maar als u extra accessoires vraagt, hebt u wel veel kans om de buit binnen te halen.

4) Wees creatief

Denk ‘out of the box’. Tijd winnen kan een groot voordeel opleveren. Als u een meubel of iets groots koopt, vraag dan bv. dat het gratis geleverd wordt. “Voor grote aankopen, zoals een keuken, is het dikwijls interessant om over de betalingstermijn te onderhandelen”, zegt onze specialist. “Onlangs heb ik een nieuwe keuken besteld. We stonden al ver in de onderhandelingen en ik had een mooie korting gekregen. Toen ik voorstelde om 80% van het bedrag op het moment van de bestelling in plaats van de levering te betalen, heb ik er nog een korting van 5% bovenop gekregen”, geeft Jean-François Remy als voorbeeld. “U moet weten dat keukenverkopers hun fabrikant dikwijls moeten betalen voor zij door hun klanten betaald worden. Als zij dus sneller over uw geld kunnen beschikken, is dat een meevaller voor hen. En dus een mogelijkheid om te onderhandelen.” Een ander voorbeeld? Kapstokken. “In een kleerwinkel worden de kapstokken dikwijls opzijgelegd als uw aankopen ingepakt worden. Het kost de winkelier niet veel als u ze meeneemt. En zo moet u er zelf geen kopen.”

5) De tijd speelt in uw voordeel

Een laatste tip: voor belangrijke onderhandelingen speelt de tijd in uw voordeel. “Hoe langer de verkoop duurt, hoe meer onderhandelingsmarge u hebt”, besluit onze gesprekspartner. “Als een autodealer, keuken- of meubelverkoper al veel tijd in u gestoken heeft, is hij meer geneigd om de discussie aan te gaan. Gewoonweg omdat hij de geïnvesteerde tijd niet verloren wil laten gaan!”