HomeMijn geld beherenNathalie, verantwoordelijke van de Marketingafdeling van Record Bank: “Eenvoudige communicatie is essentieel.”

Nathalie, verantwoordelijke van de Marketingafdeling van Record Bank: “Eenvoudige communicatie is essentieel.”

Tom is journalist en klant bij Record Bank. Hij wil met klanten en medewerkers van de bank spreken. Het is zijn bedoeling om een portrettenreeks te maken die u meer over ons vertelt. Vandaag heeft hij een afspraak met Nathalie, verantwoordelijke van de Marketingafdeling van Record Bank.

Dag Nathalie, stelt u zich eventjes voor aan onze lezers?

Dag Tom. Mijn officiële titel is ‘Head of Marketing’. Dat wil zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor alle reclame van Record Bank en communicatie die ermee samenhangt. Denk maar aan de affichecampagnes, de website, de radio- en tv-spots, de blog van Record Bank en alle reclamebrieven en -mails die we naar onze klanten sturen.

U zit dus in de kern van de waarde ‘klare taal’?

Dat niet alleen. Het belangrijkste is inderdaad dat we ons goed verstaanbaar maken en dat dat via klare taal gebeurt. Maar om duidelijk te zijn, moeten we ook eenvoudig zijn. We vinden het ook belangrijk om hartelijk en zonder pretentie met onze klanten om te gaan. Ik ben dus continu bezig met de kernwaarden van Record Bank.

Is het als marketingspecialist een uitdaging om die waarden te respecteren? Zitten ze niet in het beroep van marketeer ingebakken?

In zekere zin wel. Maar daarom is het nog niet vanzelfsprekend! Zeker niet in de banksector. Zelfs als Record Bank het liefst eenvoudige producten binnen ieders bereik aanbiedt, blijft het een uitdaging om ze op een eenvoudige manier voor te stellen. We hebben trouwens soms lange discussies met onze collega’s van Product Management.

Hoezo?

Om in alle omstandigheden begrepen te worden, is het nodig om de communicatie te vereenvoudigen. Het is niet aan onze klanten om een inspanning te doen om ons te begrijpen. Wij moeten ervoor zorgen dat zij onze boodschap begrijpen. En die vereenvoudigingen zorgen soms voor lange discussies. Want we moeten ook altijd nauwkeurig blijven om misverstanden te vermijden. U ziet het: het is niet zo simpel om eenvoudig te zijn!

U hebt onlangs een filmpje gepubliceerd waarin kinderen de klanten van de bank ontvangen. Was dat om die eenvoud aan te tonen?

Ja, inderdaad! Het beroep van bankier is complex. Maar het feit dat we aan kinderen hebben kunnen uitleggen wat we dagelijks doen, is voor mij het bewijs dat het mogelijk is om het met eenvoudige woorden te doen. Dat is de betekenis van het filmpje. Maar om volledig te zijn, moet ik eraan toevoegen dat die inspanning tot eenvoud ook binnen de bank zit.

Een voorbeeld?

We hebben een interne afdeling die zich bezighoudt met het beheer van beleggingen. Ze is het aanspreekpunt voor al onze zelfstandige agenten als ze vragen over onze producten hebben. We hebben die afdeling volledig gereorganiseerd. Haar doelstelling is nu om de zaken voor onze agenten verder te vereenvoudigen.
U bent nu trouwens in de kantoren van onze zetel. U hebt ongetwijfeld gezien dat onze waarden op de muren staan. Ook de affiches van onze lopende campagnes hangen op verschillende plaatsen. Op elke affiche ziet u het woordje ‘eenvoudig’ of ‘eenvoud’ staan. En kijk eens naar de slogan onder ons logo: ‘Hoe eenvoudig kan het zijn’.

Ah ja, inderdaad! Sinds één of twee jaar focust Record Bank echt op die waarden. U werkt er nu vijf jaar. Is er volgens u een ‘voor’ en een ‘na’?

Zeker en vast! Daarvoor beleefden we die waarden al. Anders zouden we ze niet gekozen hebben. Maar het feit dat we ze op papier gezet hebben en errond communiceren heeft iets veranderd. We hebben die waarden in zekere zin ‘geïnstitutionaliseerd’ in onze aanpak. Elke communicatie en elke actie worden vandaag op die waarden gescreend. Ze moeten ze echt uitstralen. Dus ja, ik denk dat er een ‘voor’ en een ‘na’ is. En ik vind dat het ons geholpen heeft om vooruitgang te boeken.

Kunt u ons ‘eenvoudig’ uitleggen hoe een marketingcampagne verloopt?

In het begin werken we rond een idee. We maken enkele schetsen en schrijven de eerste teksten. Die moeten verder uitgewerkt worden tot een affiche, een filmpje of een radiospot. Daarvoor moeten we opnames en fotoshoots organiseren. De foto’s voor de affiches moeten geretoucheerd worden en moeten in de lay-out van de affiche passen. Het is dus een werk van lange adem. Soms zitten er drie maanden tussen het moment waarop we aan een campagne beginnen en de lancering ervan.

Drie maanden. Dat is inderdaad lang.

Ja en nee. Weet u dat we al een hele week nodig hebben om een brief voor onze klanten klaar te maken? We moeten de brief opstellen, hem laten goedkeuren, vertalen, de wettelijke vermeldingen toevoegen, de lay-out klaarmaken…. Ik zei het al: eenvoud vraagt veel inspanningen!

Dat is een mooie manier om het gesprek af te sluiten. Hartelijk dank om onze lezers meer uitleg over uw baan te geven.

Graag gedaan, Tom!