HomeMijn geld beherenJoost, Productmanager: "Ons Visa-aanbod is eenvoudig: net zoals ons imago."

Joost, Productmanager: "Ons Visa-aanbod is eenvoudig: net zoals ons imago."

Tom is journalist en klant bij Record Bank. Hij wil met klanten en medewerkers van de bank spreken. Het is zijn bedoeling om een portrettenreeks te maken die u meer over ons vertelt. Vandaag heeft hij een afspraak met Joost, verantwoordelijk voor het Visa-aanbod van Record Bank.

Dag Joost, stelt u zich eventjes voor aan onze lezer?

Dag Tom. Ik woon in Elsegem en werk sinds 15 jaar voor Record Bank. Ik ben Productmanager. Dat betekent dat ik werk aan het concept van de bankdiensten die we aanbieden.

U bent dus ‘meneer Eenvoud’ van de bank?

Dat kunt u inderdaad zeggen. Maar dat antwoord is niet volledig. Bij Record Bank mag u alle medewerkers ‘meneer’ en ‘mevrouw Eenvoud’ noemen. Ook degenen die geen contact hebben met klanten of die niet aan onze producten werken. Want als wij het leven van onze klanten makkelijker willen maken, moeten we ook onze interne samenwerking zo eenvoudig mogelijk maken.

Akkoord. U werkt dus aan het Visa-aanbod van de bank. Op welke manier is dat aanbod eenvoudiger?

Eigenlijk moet u niet alleen ons Visa-aanbod bekijken. Het maakt deel uit van een geheel.

Hoe bedoelt u?

Toen we het concept van onze gratis zichtrekening ontwikkelden, hebben we aan alle elementen gedacht om betalingen en spaargelden dagelijks te beheren. Vandaag betekent dat:

  • Een zichtrekening en een spaarrekening.
  • Pc-banking en een mobile banking app om snel overschrijvingen te doen, domiciliëringen en doorlopende opdrachten aan te maken of gewoon om het rekeningsaldo te raadplegen.

Een kredietkaart kunnen we niet meer missen. Denk maar aan aankopen via het internet of betalingen in het buitenland.

OK, maar u hebt specifiek het Visa-aanbod uitgewerkt?

Ja, dat klopt. En we wilden het zo eenvoudig mogelijk houden. Zeker geen tien verschillende opties aanbieden en onze klanten aan hun lot overlaten. We willen eenvoud en duidelijkheid. Voor particulieren hebben we twee opties. Enerzijds de Visa Classic Card die we samen met onze zichtrekening gratis aanbieden. Die kaart heeft een gebruikslimiet van 1.250 euro. Anderzijds is er de Visa Gold Card met een limiet van 5.000 euro en met een reisverzekering. De gratis Visa Classic beantwoordt aan de behoeften van 95% van onze klanten. Onze professionele klanten kunnen voor hun beroepsuitgaven gebruik maken van de Visa Business Card.

Hoe vereenvoudigt u een product dat al eenvoudig op zich is?

Een deel van die vereenvoudiging is niet met het blote oog zichtbaar. Het gaat om het goedkeuringsproces voor het toekennen van de kaart. We moeten altijd de kredietwaardigheid van onze klant controleren voor we hem een Visa-kaart geven. En dat proces hebben we geautomatiseerd. Het start bij de agent op het ogenblik dat de zichtrekening geopend wordt. Het is de bedoeling om de kaart – in geval van aanvaarding – zo snel mogelijk aan de klant te bezorgen. Een ander aspect van die vereenvoudiging: de mogelijkheid om alle Visa-verrichtingen in Record@Home – onze pc-banking - te raadplegen. Onze klanten kunnen hun uitgaven continu opvolgen.

En u blijft zoeken naar mogelijke verbeteringen?

Ja. Daarvoor inspireren we ons op de dagelijkse ervaringen van onze klanten. Ze gebruiken bv. meer en meer onze app voor smartphones. Daarom hebben we beslist om die uit te rusten met een nieuwe functionaliteit: de mogelijkheid om Visa-verrichtingen te raadplegen. Zo zien onze klanten in één oogopslag de stand van hun rekeningen.

Hartelijk dank om al mijn vragen te beantwoorden, Joost.

Graag gedaan, Tom!

Lees ook: