HomeOndernemenHoe gaat u als ondernemer beter om met onbetaalde facturen?

Hoe gaat u als ondernemer beter om met onbetaalde facturen?

Op tijd betaald worden, kan ondernemers vaak heel wat kopzorgen bezorgen. Hoe kunt u achterstanden vermijden? Wij geven enkele praktische tips.

Vergroot uw kansen

  • Vermeld algemene verkoopvoorwaarden op uw facturen. Zorg ervoor dat uw algemene verkoopvoorwaarden een termijn bevatten die volgens u redelijk is voor de eventuele betwisting van uw facturen. Stel ook een lijst met sancties op voor betalingsachterstanden. U vermijdt de achterstanden niet, maar ze zijn wel nuttig wanneer uw klant niet op tijd betaalt.
  • Maak een volledige en duidelijke factuur om verwarring te vermijden.
  • Wacht niet tot het einde van de maand om uw facturen te versturen. De betaaltermijn begint namelijk pas te lopen op het moment dat de klant uw factuur ontvangt. Wanneer u dus een factuur meteen na uw prestatie stuurt, wint u alvast enkele dagen.

Professionele klanten? Evalueer uw prospecten

Ga eerst goed na hoe groot het risico is dat een klant niet zal betalen vooraleer u een contract met een nieuwe klant ondertekent. Raadpleeg de jaarrekeningen en statuten van de klant bij de Kruispuntbank van Ondernemingen en de Balanscentrale. Weet u niet goed hoe u die gegevens moet interpreteren? Online platformen zoals data.be geven handige grafieken om de gegevens makkelijker te begrijpen. 

Privéklanten: contant betalen of een voorschot vragen

Gegevens over jaarrekeningen en statuten zijn uiteraard niet beschikbaar indien uw klanten particulieren zijn. In dat geval kunt u wel andere voorzorgen nemen. Vraag bijvoorbeeld om contant te betalen of een voorschot te geven (bijvoorbeeld 30%). Vergeet ook niet dat u uw prestaties in schijven kunt factureren. Als u dat doet, kunt u uw prestaties zelfs even opschorten tot de tussentijdse facturen betaald zijn. 

Leer uw klanten kennen

Iedere klant is anders en vereist dus ook een persoonlijke behandeling. Met trouwe en snel betalende klanten kunt u dus wat flexibeler omgaan dan met hardnekkige slechte betalers. Met die laatste groep moet u de invorderingsprocedure dus sneller starten.

Reageer snel

Misschien neemt u wel maatregelen ... maar zijn ze niet altijd even doeltreffend. U kunt er zeker van zijn dat uw klanten niet altijd op tijd zullen betalen, om welke reden ook. Reageer in zo'n geval snel en start bijvoorbeeld een automatische herinneringsprocedure (sommige online facturatieplatformen bieden deze dienst aan). Herinner uw klanten ook aan uw algemene verkoopvoorwaarden want dat is perfect wettelijk.

Komaf maken met slechte betalers is van groot belang voor het voortbestaan van uw onderneming. U hebt die betalingen immers nodig om uw geldmiddelen aan te vullen. Uw bankier zal er ook rekening mee houden wanneer u een krediet wenst af te sluiten of u zelfs een betere rente bieden. En ... u zult weer op beide oren kunnen slapen!