HomeSlim sparenGroenten en fruit van het seizoen!

Groenten en fruit van het seizoen!

Tegenwoordig kunnen we onze favoriete groenten en fruit op elk moment van het jaar eten, want ze zijn altijd en overal te verkrijgen. We vergeten dan welke typisch zijn voor het seizoen. Toch zijn er heel wat voordelen verbonden aan het eten van seizoensproducten.

Meestal zijn seizoensproducten het lekkerst en komen de smaken ervan het beste tot hun recht. U eet dan ook milieubewust, omdat ze niet van ver geïmporteerd moeten worden. Bovendien zijn ze goedkoper in het oogstseizoen, omdat ze van lokale teelt zijn. We zetten enkele populaire groenten en fruit van eigen bodem voor september en oktober voor u op een rijtje. We geven u ook graag enkele kooktips mee.

Aubergine

Die mediterrane groente is op zijn lekkerst in de nazomer of in de herfst. Dankzij de neutrale smaak is de aubergine heel veelzijdig. U kunt er bijna alles mee doen: grillen, stoven, vullen of bakken in de pan. U kunt ze alleen niet rauw eten. Hoewel de aubergine redelijk arm is aan vitamines en mineralen, is ze wel een bron van vezels. Kooktip: maak auberginekaviaar of gebruik de aubergine in een ovenschotel. Ook gegrilde aubergine met tomatensaus is een echte aanrader!

Druiven

Druiven kunt u het hele jaar door krijgen, maar ze zijn op hun best van eind augustus tot oktober. Druiven zijn lekker zoet en fris. Omdat ze ontzettend veel vitaminen bevatten, leveren ze instant een energieboost en zijn ze dus ideaal als tussendoortje. Ze zouden bovendien ook goed zijn voor hart- en bloedvaten. Druiven zijn geschikt om te verwerken tot sap, jam en siroop of om zelf wijn maken. Gebruik druiven ook zeker bij een zelfgemaakte sangria voor een zoete smaak!

Pompoen

Pompoenen en de herfst, de twee zijn niet van elkaar te scheiden. De pompoen is bijvoorbeeld heel populair geworden rond de periode van Halloween. Omdat het niet alleen een decoratieve maar ook een heel gezonde groente is, wordt ze vaak verwerkt in baby- en kindervoeding. De pompoen bevat veel calcium die zorgt voor sterke botten en tanden en de aanwezige koolhydraten leveren langdurige energie. Pompoen is vrij neutraal van smaak. Hij heeft dus andere smaakmakers nodig. De combinatie met wortel en kerrie is bijvoorbeeld heel lekker. Andere klassiekers zijn pompoensoep of pompoentaart als gezond dessert.

Paddenstoelen

In de herfst zijn er weer veel eetbare paddenstoelen te vinden. Liefhebbers verzamelen de ‘wilde’ paddenstoelen graag in de natuur. Als bekendste eetbare paddenstoel kennen we de champignon. Daarnaast kent u ongetwijfeld ook eekhoorntjesbrood, shiitake, oesterzwammen en cantharellen. Een ander heel bekende, maar heel dure paddenstoel is de truffel. Let op: het is alleen veilig om onder begeleiding van een deskundige een paddenstoelenexcursie te doen, want ook bij ons groeien er veel giftige soorten. Van eetbare paddenstoelen kunt u heerlijke gerechten maken zoals champignonsoep of champignonroomsaus.

Peren

In de herfst is het weer volop tijd om appels en peren te eten. We lusten allemaal graag een appel, maar waarom ook niet eens voor een peer kiezen? Die vruchten zijn meestal rijp in september en oktober. Peren eet u best rijp, zodat u hun sappigheid ten volle kunt waarderen. Bovendien bevatten peren heel wat vitaminen en kalium en zijn ze een goede bron van voedingsvezels. Vooral de schil is heel gezond en zit boordevol antioxidanten. Er zijn handperen en stoofperen. Handperen kunt u zo uit de hand eten en zijn een gezond en opkrikkend tussendoortje. Ze zijn ook geschikt voor het gebruik in salades, terwijl stoofperen daar te hard voor zijn. Die moeten eerst 2 tot 3 uur stoven. U kunt stoofperen bereiden als bijgerecht bij de warme maaltijd of als toetje met bijvoorbeeld een bolletje ijs.