HomeSlim sparenGoede voornemens: hoe houdt u zich eraan?

Goede voornemens: hoe houdt u zich eraan?

In het begin van het jaar nemen we allemaal goede voornemens. Jammer genoeg duren die niet lang. Hoe houdt u ze toch vol?

Beperk het aantal

Door het enthousiasme dat bij het nieuwe jaar hoort, maken velen onder ons een ellenlang lijstje van goede voornemens. Dat geeft u een boost. Maar na een tijdje kan dat anders uitdraaien. Als u te ambitieus was, zult u snel ontgoocheld zijn. Maak dus zeker een lijstje. Maar kies er daarna een aantal uit. Verdeel bv. 20 punten over al die voornemens. Alleen de 5 met de meeste punten worden weerhouden als ‘goede voornemens voor 2016’.

Doe niet alles tegelijk

Voer niet alle voornemens ineens uit. Denkt u echt dat u vanaf de eerste dagen van het nieuwe jaar erin slaagt om te stoppen met roken, elke ochtend een uur vroeger op te staan om 5 km te lopen, te gaan fitnessen, op dieet te gaan en elke maand 100 euro meer te sparen? Als u uw gewoontes wilt veranderen, doe dan niet alles in één keer. Werk aan één voornemen per keer. In de eerste maand begint u bv. te joggen. Als u dat gewoon bent, kunt de maand daarop de volgende doelstelling aanpakken.

Leer uzelf kennen

Neem de tijd om uw energiepeil en wilskracht onder de loep te nemen. Bent u een ochtend- of een avondmens? Wanneer hebt u de meeste energie om intellectuele taken uit te voeren? En wanneer lukt het beter om fysiek bezig te zijn? Sommigen doen hun work-out liever ‘s ochtends. Anderen ‘s avonds, net na hun werk. Doe de test en ondervind op welk moment u het beste presteert.

Ga stapsgewijs te werk en beloon uzelf

Wilt u elke dag 5 km lopen? Dat is een mooi voornemen. Maar als u dat van de ene dag op de andere wilt doen, kan dat wel eens op een teleurstelling uitdraaien. U riskeert zelfs blessures waardoor u uw goed voornemen moet laten varen. Bouw het geleidelijk aan op. Begin met 2 tot 3 keer per week een half uurtje. Wissel lopen en wandelen af, zonder te stoppen. Na een tijdje merkt u dat u minder wandelt. Doe het dan 3 tot 4 keer per week. Probeer meer afstand af te leggen in een half uur. Na enkele weken probeert u die afstand in minder tijd te lopen. Stel minidoelstellingen voorop. En beloon uzelf als u die haalt. Vier uw 10de loopsessie, de eerste afgelegde 100 km, enz.

Maak gebruik van technologie

Er zijn enorm veel fitness-apps. Gebruik ze om uw vorderingen te registreren. Maar ook om u eraan te herinneren dat u uw work-out moet doen. Een alarm of een automatische mail doen wonderen voor uw motivatie!

Er bestaan ook apps om uw andere gewoontes te veranderen. Met HabitBull bv. kunt u gratis 5 gewoontes instellen die u wilt veranderen.

Doe een beroep op uw vrienden

Waarom neemt u niet samen goede voornemens? Of waarom deelt u ze niet? Maak een maillijst, een Facebook-groep of een groep in een gratis app voor het beheer van projecten. Iedereen engageert zich om de doelstellingen te bereiken. Als u zich omringd (en gecontroleerd) voelt, behoudt u op moeilijkere momenten toch uw motivatie. En vier samen uw kleine overwinningen!

Automatiseer uw gedrag

Bepaalde doelstellingen kunnen snel geautomatiseerd worden. Hebt u besloten om elke maand 100 euro meer te sparen? Maak dan een doorlopende opdracht aan om dat bedrag over te schrijven naar uw spaarrekening op de dag dat uw salaris gestort wordt. Nog een goede manier om aan verleidingen te weerstaan!