HomeMijn geld beherenGevaarlijke nieuwe trend: bankkaart phishing

Gevaarlijke nieuwe trend: bankkaart phishing

Fraude bij internetbankieren blijft een gevaar dat op de loer ligt. Er blijven ook nieuwe technieken bij komen. Eén daarvan is gevaarlijk vlot in opmars, opletten geblazen dus!

We doen zowat alles via onze computer, van boodschappen tot bankieren. Daarbij worden we sinds een paar jaren gewaarschuwd voor ‘phishing’, afgeleid van het Engelse woord voor ‘vissen’ of ‘hengelen’. Dat staat voor bepaalde technieken die fraudeurs toepassen om vertrouwelijke gegevens zoals uw pincode of het nummer van uw bankkaart te ontfutselen. Hun doel? Betalingen vanaf uw rekening uitvoeren met behulp van de gestolen informatie. De talrijke waarschuwingen voor phishing hebben ertoe geleid dat het aantal fraudegevallen stabiel blijft. Toch wisten fraudeurs in 2015 zowat 1.018.000 euro buit te maken. Nu steekt er een nieuwe techniek de kop op, die aan populariteit wint bij de fraudeurs: bankkaart phishing.

Uw bank vraagt u niets vertrouwelijks op afstand

Bij bankkaart phishing proberen de fraudeurs rechtstreeks uw bankkaart en de bijhorende codes te pakken te krijgen. Dat doen ze door u te vragen uw bankkaart te vervangen. Dat kan op verschillende manieren. Via e-mail, telefoon of sms wordt u gevraagd om uw bankkaart per post naar een bepaald adres te sturen. Tegelijk wordt u gevraagd om uw geheime codes in te geven op een website.

Belangrijk om te onthouden is dat:

  1. Uw bank nooit naar uw codes vraagt. Hou ze altijd voor u, deel ze niet met anderen.
  2. Uw bank altijd via een kaartlezer werkt. Op die manier zet u uw elektronische handtekening. Dat gebeurt alleen als respons op uw eigen handelingen. Uw bank zal dat nooit op eigen initiatief vragen.
  3. Uw bank nooit zal vragen om uw bankkaart op te sturen. Knip een bankkaart en de chip ervan door als u de kaart niet meer gebruikt of als ze niet meer geldig is. 

Twijfelt u? Stop dan!

Wees dus erg waakzaam! Met de bovenstaande raad en de handige tips hieronder komt u al een heel eind:

  1. Let op voor verdachte e-mails. Klik nooit op links in een mail die (zogezegd) naar de website van uw bank leiden om codes in te geven. Zelfs al zien de mails en de website er vertrouwd uit. Open ook nooit bijlages in verdachte mails. U weet nooit welk virus u zo misschien binnenhaalt.
  2. Ga niet in op ongewone telefoonverzoeken. Hebt u iemand aan de lijn die u vraagt om codes, andere informatie of u meldt dat u uw bankaart moet opsturen? Haak dan snel in en breng uw bank op de hoogte!
  3. Gebruik alleen op eigen initiatief uw kaartlezer. Als u er specifiek om gevraagd wordt terwijl u niet zelf online aan de slag bent (shoppen, eten bestellen, overschrijvingen uitvoeren,…), ga dan vooral niet in op dat verzoek!

Verder is uw intuïtie een goede barometer. Denkt u dat er iets niet juist zit bij het aanmelden of handtekenen van een verrichting? Vertrouw uw buikgevoel dan en neem het zekere voor het onzekere. Stop dus onmiddellijk en neem meteen contact op met uw bank.

Slachtoffer van phishing?

Bent u in een moment van onoplettendheid toch in de val gelopen? Onderneem dan snel de volgende stappen:

  • Bel Card Stop op 070 344 344 om uw kaart te blokkeren.
  • Breng uw bank op de hoogte van het ontvangen bericht en van de phishingactie.
  • Verander of blokkeer de codes van uw kaarten en uw pc-banking account.
  • Verzamel alle gegevens om de feiten en de geleden schade te bewijzen.
  • Doe onmiddellijk aangifte bij de politie.