HomeMijn geld beherenEen probleem met uw bankkaart in het buitenland?

Een probleem met uw bankkaart in het buitenland?

Op reis in het buitenland wilt u zich in de eerste plaats ontspannen. Maar wat als u problemen hebt met uw bankkaart? 

Meestal is een reisje naar het buitenland het perfecte moment om even heerlijk te ontspannen. Maar opgelet: tegenslag of onoplettendheid bij het gebruik van uw bankkaarten kunnen u in een onaangename situatie brengen. We bespreken graag enkele vaak voorkomende problemen en de oplossingen van Record Bank.

Werkt mijn kaart nog?

Test uw kaart voor u op vakantie vertrekt. Probeer ze uit in een bankautomaat of in een winkel. Zo kunt u er zeker van zijn:

  • dat de elektronische chip niet beschadigd is;
  • dat u uw geheime code niet vergeten bent.

Als u uw geheime code vergeten bent, dan kan Record Bank binnen enkele dagen een nieuwe code naar u thuis opsturen. Test uw kaart dus zeker een week vóór u vertrekt. Dan hebt u in geval van nood nog ruim de tijd om een nieuwe code aan te vragen.

De Maestro-functie deblokkeren?

Opgelet: als u op reis gaat buiten een van de 56 landen op het Europese continent, dan kunt u uw Maestro-kaart niet gebruiken. Buiten Europa wordt die immers geblokkeerd om fraude te voorkomen. U kunt ze echter wél gratis laten activeren voor de duur van uw reis. Daarvoor hoeft u alleen contact op te nemen met uw Record-bankier.

Bankkaart verloren of ingeslikt?

Kaart gestolen, verloren, ingeslikt… Zodra u merkt dat u uw bankkaart niet meer hebt, neemt u onmiddellijk contact op met Card Stop. Zij zullen uw kaart meteen blokkeren, ongeacht hoe laat het is, want deze service is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar.

Zodra uw kaart geblokkeerd is, kan er ook geen misbruik van worden gemaakt. Denk er ook aan als uw kaart door een automaat werd 'ingeslikt': voorzichtigheid is de beste strategie!

Wanneer wordt mijn rekening gedebiteerd?

Koopjes in Maastricht, boodschappen in een Franse supermarkt, exclusieve producten kopen in de Verenigde Staten…

De bedragen die u betaalt met uw Maestro-kaart, gaan onmiddellijk van uw rekening. Wilt u bekijken welke betalingen u in het buitenland hebt gedaan met uw Maestro-kaart? Dan vindt u die de volgende dag al terug op uw rekening, die u kunt raadplegen via Record@Home.

Het risico dat er frauduleuze transacties gebeuren met uw Maestro-kaart in België en in het buitenland zijn erg klein of zelfs nihil. Tot nu toe heeft Record Bank een dergelijk probleem nog nooit meegemaakt. Als u toch een verdachte transactie zou zien, neem dan contact op met uw Record-bankier.

5 tips voor een zorgeloze vakantie

Tot slot nog enkele handige tips om problemen met uw bankkaart in het buitenland te voorkomen:

  1. Zorg dat u altijd wat cash geld bij de hand hebt.
  1. Neem uw kaartlezer mee, zodat u verbinding kunt maken met Record@Home.
  1. Noteer de nummers van Card Stop et Record Bank in uw gsm. Noteer ze ook in uw agenda of op een papiertje dat u in uw koffer steekt.
  1. Als u in een hotel logeert, bewaar dan een kredietkaart in de kluis op uw kamer. Zo hebt u altijd een noodoplossing als u uw portefeuille zou kwijtraken.
  1. Bewaar nooit al uw kaarten en cash geld in één portefeuille of in één enkele tas.