HomeMijn geld beherenEen georganiseerde reis: voordelig en veilig?

Een georganiseerde reis: voordelig en veilig?

In tijden waarin een reis uitstippelen of vlucht en hotel boeken via één enkele muisklik mogelijk is, vroegen we ons af of het nog loont om een georganiseerde reis of pakketreis te boeken. Is het voordeliger om een vlucht en hotel samen te boeken? En hoe vermijdt u dat u boekt bij een failliet bedrijf?

We spreken over een pakket- of georganiseerde reis als u ten minste twee diensten tegelijk boekt. Daar kunnen vliegtuigreizen, autoverhuur, excursies, hotels of rondreizen bijhoren. Er moet ook minstens één overnachting in het pakket zitten. De meeste spelers in de markt van de pakketreizen bieden hotel en transfer aan. Anderzijds vindt u ook reizen op maat. De reizen zijn te koop in een reisbureau, online en via online veilingen.

Zijn pakketreizen goedkoper?

Wie een citytrip wil maken, kan beter een vlucht en hotel apart boeken. Wie voor een strandvakantie of rondreis kiest, is vaak voordeliger af met een pakketreis. Touroperators kopen vliegtuigzitjes en hotelkamers in grote aantallen en krijgen hoge kortingen. Let wel op: als u een prijs op internet ziet staan, is dat vaak een vanaf-prijs. Prijzen wisselen naargelang de periode waarin u wilt boeken. Ook een touroperator is afhankelijk van de beschikbaarheid. Dikwijls zijn er slechts een beperkt aantal lage prijsdeals beschikbaar. Vroeg boeken is dus de boodschap. Tegelijkertijd bieden touroperators vaak last minutes aan. Vergelijken tussen operators loont, maar let ook op de service die u krijgt.

Hoe betrouwbaar zijn ze?

Of een online reisorganisatie betrouwbaar is, is nooit met zekerheid te zeggen. Het is voor oplichters vrij makkelijk om een nieuwe boekingsite voor reizen op te starten. Toch zijn er een aantal manieren om na te gaan of een site veilig is. Controleer of er genoeg gegevens op de website staan (dus niet alleen een e-mailadres of telefoonnummer, maar ook een bedrijfsnaam en ondernemingsnummer bijvoorbeeld). Zoek op consumentenforums of er negatieve ervaringen over de organisatie staan. Kijk ook of de operator is aangesloten bij het Garantiefonds Reizen.

Hoe controleert u de kwaliteit?

De touroperator is verplicht om duidelijk te communiceren over de diensten die in het pakket zitten. Alles wat hij belooft, moet aanwezig zijn. Daarnaast kunt u afgaan op de reviews van reizigers die de reis al deden. Sommige reisorganisaties hebben een forum om ervaringen te delen. Als uw reis niet overeenstemt met de beloften, kunt u dat ter plekke bespreken met de reisorganisator. Wanneer het probleem niet wordt opgelost, moet u – ten laatste één maand na uw terugkeer – aangetekend klacht indienen bij die reisorganisator. Als er nog geen minnelijke schikking wordt bereikt, kunt u terecht bij de Geschillencommissie Reizen (http://www.clv-gr.be). Dat kan tot één jaar na het einde van de reis. Bent u al op reis vertrokken? Download de gratis app ‘ECC-Net Travel’. Reist u binnen de EU, IJsland of Noorwegen en voldoet uw reis niet aan uw verwachtingen, dan kunt u daarop zien welke rechten u hebt om dat aan te klagen.

Wat zijn uw rechten als reiziger?

Als u online of bij een reisbureau een pakketreis boekt, bent u wettelijk beschermd door de Belgische reiscontractenwet. Die bepaalt dat de reisorganisator verantwoordelijk is voor het goede verloop van uw reis, zelfs wanneer zijn toeleveranciers hun plichten niet nakomen. Hij is verantwoordelijk, behalve als de reiziger in gebreke is of in het geval van overmacht. Een reisorganisator moet over een vergunning en aansprakelijkheidsverzekering beschikken. Daarnaast moet ze ook een financiële waarborg tegen een faillissementsrisico kunnen voorleggen. De meeste reisorganisaties zijn aangesloten bij het Garantiefonds Reizen (www.gfg.be). Dat fonds zorgt ervoor dat uw reis wordt terugbetaald of dat het verblijf en de terugreis geregeld worden, als de reisorganisator failliet wordt verklaard.

Nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang tal van tips en informatie over sparen, lenen en beleggen.