HomeMijn geld beherenEen ‘afdruk’ van een Visa-kaart: waarvoor dient dat?

Een ‘afdruk’ van een Visa-kaart: waarvoor dient dat?

Als u een hotelkamer telefonisch of via internet gereserveerd hebt, vraagt het hotel bij aankomst soms een ‘afdruk’ van uw Visa-kaart. Wat houdt dat in?

Eerst en vooral moet u weten dat ‘afdruk’ eigenlijk een foutieve term is. Het verwijst naar een vorig tijdperk. De handelaar moest uw kredietkaart in een manueel toestel (‘strijkijzer’) steken. Hij maakte een afdruk van de kaart op een papieren strookje. Daarop vulde hij het bedrag in. U moest dat dan ondertekenen. De term wordt soms nog gebruikt als een hotel u bij aankomst om uw kredietkaart vraagt.

Zelfs als ik mijn reservatie al betaald heb?

Dat is inderdaad mogelijk. Zo is het hotel er zeker van dat u de uitgaven, die niet inbegrepen zijn in uw reservatie (minibar, room service en andere diensten), kunt betalen. Met die ‘afdruk’ kan het hotel bij uw bank navraag doen over:

  • De geldigheid van uw kaart
  • Uw solvabiliteit

Het systeem werkt net zoals een bankgarantie. Er wordt een bedrag op uw kredietkaart gereserveerd zonder dat het gedebiteerd wordt. Het wordt dus in mindering gebracht van het beschikbare saldo van uw kaart. Maar het wordt nog niet als verrichting geboekt. Het hotel heeft de volgende mogelijkheden:

  • Het bedrag volledig debiteren bij een probleem.
  • Het bedrag gedeeltelijk debiteren en het saldo vrijgeven.
  • De garantie annuleren.

Geblokkeerd, voor hoelang?

Het hotel bepaalt de duur van de garantie. Dat is maximaal 16 dagen. In principe zorgt het hotel zelf voor de annulatie. Als dat niet het geval is, gebeurt het automatisch na die termijn.

U kunt niet controleren of de garantie effectief geannuleerd werd. Als het hotel het vergeten is, merkt u het pas als u met uw kaart betaalt en de verlaagde limiet (uw oorspronkelijke limiet verminderd met het bedrag van de garantie) overschrijdt. Maar het probleem lost zichzelf uiterlijk na 16 dagen op. Als u die reserve vroeger nodig hebt, kunt u het hotel vragen om de garantie te annuleren. Of vraag aan uw bank om uw limiet tijdelijk te verhogen.

Opletten met reservaties

Een laatste tip: als u een hotelkamer – via internet of per telefoon – boekt, moet u soms het nummer en de CVC van uw kredietkaart geven. Informeer u goed over de verkoopvoorwaarden. Als u op het laatste moment annuleert, innen veel hotels een bedrag als schadevergoeding (meestal één nacht, soms meer). Lees dus aandachtig de reservatievoorwaarden (op internet) of vraag ernaar aan de telefoon. Zo vermijdt u onaangename verrassingen.