HomeMijn geld beherene-Commerce : let op de voorwaarden van retourzendingen

e-Commerce : let op de voorwaarden van retourzendingen

Als u een aankoop doet bij een webshop met zetel in een land van de EU, Noorwegen, Liechtenstein of IJsland, hebt u altijd minstens 14 dagen de tijd om die aankoop te retourneren. Soms kunt u dat gratis doen, soms niet. Lees daarom altijd goed de voorwaarden voor retourzendingen voor u iets online koopt.

Als een product niet overeenkomt met de beschrijving op de website, hebt u als consument altijd het recht om het product terug te sturen. We spreken dan over een niet-conforme levering. De kosten voor de terugzending zijn dan altijd voor de verkoper.

Wanneer een aankoop wel conform is, maar u het product toch wilt terugsturen, omdat het bijvoorbeeld niet past of omdat u spijt hebt van uw aankoop, dan beschikt u over het herroepingsrecht. Dat betekent dat u een termijn van 14 dagen hebt, vanaf de levering van het product, om u te bedenken over een online aankoop en het product terug naar de leverancier te sturen. Dat herroepingsrecht geldt bij elke aankoop bij een webshop met zetel in een land van de EU, Noorwegen, Liechtenstein of IJsland.

14 dagen bedenktijd

Tegenwoordig komt het wel vaker voor dat webshops die herroepingstermijn nog verlengen, soms zelfs tot 100 of 365 dagen. Maar in vele gevallen is de retourtermijn strikt 14 dagen. Stuurt u in zo’n geval iets terug na die termijn, dan kan de leverancier uw retourzending weigeren. Anderzijds, wanneer de verkoper u niet informeerde over dat herroepingsrecht, dan wordt de herroepingstermijn met twaalf maanden verlengd.

Schriftelijk

Wanneer u afziet van een aankoop, moet u dat schriftelijk aan de verkoper te kennen geven. Dat kan per brief, e-mail, aangetekend schrijven of via het e-formulier. Webshops zijn trouwens sowieso verplicht om zo’n formulier op hun website ter beschikking te stellen om de retour te vergemakkelijken.

Alleen voor online aankopen

Het herroepingsrecht is geldig voor verkoopovereenkomsten op afstand, zoals bij online aankopen, een aankoop via de telefoon of via een catalogus... Wanneer u een product in een fysieke winkel kocht, hebt u geen herroepingsrecht meer. De winkelier is dan niet verplicht om het product terug te nemen, tenzij er iets met het product mis is. Wanneer de winkelier dat wel doet en het bedrag terugbetaalt, een ruil voorstelt of een waardebon geeft, doet hij dat alleen uit klantvriendelijkheid.

Oorspronkelijke staat

Volg altijd de retourprocedures van de verkoper, als die er zijn. Check ook of u het juiste retouradres hebt: de hoofdzetel en het magazijn kunnen verschillen. Voorwaarde is natuurlijk dat het product in zijn oorspronkelijke staat wordt teruggestuurd. Als het product schade of slijtage vertoont, mag de leverancier de waardevermindering in rekening brengen. Sommige webshops koppelen daar ook aan dat het product in de originele verpakking moet zitten.

Extra kosten

In het geval van een herroeping van de aankoop is de e-winkel verplicht om het aankoopbedrag samen met de originele leveringskosten aan u terug te betalen en dat met hetzelfde betaalmiddel als waar u mee betaald hebt. Daartoe behoren niet de door u gevraagde extra kosten, zoals die voor een versnelde levering, een weekendlevering of een cadeauverpakking. De leverancier moet alleen de standaardleveringskosten terugbetalen.

Kosten retourzending

De kosten voor de retourzending zijn normaal voor uw rekening. Daarop zijn uitzonderingen:

  • Sommige webshops betalen wel de retourkosten, soms wel pas vanaf een bepaald aankoopbedrag.
  • De retourkosten zijn voor rekening van de winkel, als die vergeten is om u op zijn site te informeren over het feit dat de retourkosten door u betaald moeten worden.
  • Soms zal een winkel u een tegoedbon aanbieden. Wanneer u die aanvaardt, zijn de retourkosten ook voor de verkoper.
  • En de retourkosten vallen ook weg als u de retourzending naar een fysiek verkooppunt van de verkoper brengt.

Geen retour mogelijk

Hou er ook rekening mee dat u niet alles kunt retourneren. Soms is het onmogelijk om van de aankoop af te zien. Denk bijvoorbeeld aan een cd of software waarvan u de verzegeling hebt verbroken, een festival- of concertticket, een ticket voor een vliegtuigreis of busrit, een e-book of een product dat u op maat hebt laten maken.

Een klacht over een retour?

Hebt u zich gehouden aan de voorwaarden om iets retour te zenden, maar weigert de e-winkel uw product terug te betalen? Dan raden we u aan om eerst met de verkoper zelf te bemiddelen. Lukt dat niet, dan kunt u zich richten tot instanties die de rechten van de consument verdedigen. Zo is er Becommerce (www.becommerce.be) die een bemiddelingsprocedure kan opstarten, de Consumentendienst (www.consumentenombudsdienst.be), Test Aankoop (www.test-aankoop.be) of het Online Dispute Resolution platform van de Europese Commissie (ec.europa.eu/consumers/odr).

Nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang tal van tips en informatie over sparen, lenen en beleggen.