HomeVoordelig lenenDossier ‘Beleggen in vastgoed’ deel 7 (slot): Beleggen in hotelkamers

Dossier ‘Beleggen in vastgoed’ deel 7 (slot): Beleggen in hotelkamers

In het dossier ‘Beleggen in vastgoed’ kreeg u al de voor- en nadelen en heel wat tips voorgeschoteld. Nu staan we stil bij de trends op de vastgoedmarkt. Waarin kunt u zoal investeren als u al een eigen woning hebt? In dit laatste deel bekijken we investeren in hotelkamers.

Op vakantie gaan is voor velen onder ons één van de hoogtepunten van het jaar. Niet iedereen droomt daarbij van verre safari’s, rugzakreizen of strandvakanties. De thuisblijfvakantie, of staycation, wint nog altijd aan populariteit. Het binnenlandse toerisme bloeit en dat maakt de aankoop van een hotelkamer natuurlijk interessant. Wat houdt het in en waarop let u beter als het u interesseert?

Hoe werkt het?

Administratief gezien verschilt het niet veel van andere investeringen. U beschikt bijvoorbeeld ook over een aankoopcontract en een notariële akte. Maar laten we één ding duidelijk stellen: investeren in een hotelkamer betekent niet dat u kunt beschikken over de kamer wanneer u er zin in hebt. Als u in de kamer wilt verblijven, moet u boeken en betalen zoals iedereen. Natuurlijk kan daar, afhankelijk van het type contract dat u aangaat, wel een bepaalde korting aan vasthangen. Het komt er eigenlijk op neer dat u een aandeel in de winst van het hotel koopt. Die wordt als volgt berekend.

Stel dat u belegt in een kamer in een hotel met 100 kamers. Dan krijgt u maandelijks (of op een andere afgesproken termijn, zoals bv. jaarlijks) een rendement uitbetaald van ongeveer 90 procent van de totale winst van het hotel op de betreffende kamer. Dat zit zo: van de gehele winst van het hotel wordt 10 procent afgetrokken, dat zijn de zogenaamde beheerskosten. Het resterende bedrag wordt dan door 100 gedeeld (het aantal hotelkamers van het hotel). Het bedrag dat nu nog overblijft, is uw rendement. In de praktijk houdt u gemiddeld tussen de 3 en 7 procent over aan rendement op uw investering.

Hoe hoger de bezettingsgraad, hoe groter de winstmarge en dus hoe groter het (potentiële) rendement. Wat ons meteen tot het volgende brengt.

Waarop letten bij de keuze van het hotel?

Bij de aankoop van een hotelkamer legt u uw investering in handen van professionals in de hotelwereld. Het is dus essentieel dat u vertrouwen hebt in het hotel zelf en de uitbaters ervan. Let daarom op de volgende zaken bij uw selectie:

  • Hoe deed het hotel het de afgelopen jaren? Was er sprake van winst en rendement?
  • Geniet de hoteluitbater van een goede reputatie? Biedt hij de nodige expertise?
  • In welke staat is het hotel?
  • Ligt het in de juiste regio? Is er veel toerisme? Spreekt het genoeg verschillende doelgroepen aan? Is er sprake van veel concurrentie in de buurt?
  • Wat zijn de economische voorspellingen voor de regio? Zal het toerisme goed blijven draaien? En wat zijn de vooruitzichten op het gebied van vastgoed?

Wat zijn de voordelen?

  • Geen administratie. Verzekeringen, boekingen, betalingen, dienstverlening en wetgeving: het zijn allemaal zaken waar u zich geen zorgen om hoeft te maken.
  • Professioneel management. Het dagelijks onderhoud, marketing voeren, omgaan met wanbetalers of klachten: het wordt allemaal in uw plaats gedaan. U bent letterlijk en figuurlijk een stille vennoot.
  • U investeert in een merk. Afhankelijk van het merk waarin u investeert, staat dat mogelijk garant voor een goede bezettingsgraad. Fixeer u daarbij niet op een zo hoog mogelijk aantal sterren. Drie- en viersterrenhotels zijn vaak drukker bezocht dan hotels met vijf sterren.

Wat zijn de nadelen?

  • Doorverkoop: hoewel u relatief makkelijk uw kamer zou kunnen doorverkopen aan één van de andere eigenaars in het hotel in kwestie, is uw mogelijkheid op winst minder evident dan bij andere vastgoedinvesteringen. De waardebepaling van de kamer is namelijk onderhevig aan heel wat meer factoren dan bijvoorbeeld een appartement of garage.
  • Afhankelijk van de markt: uw rendement hangt af van de bezettingsgraad van de kamer. Plotse veranderingen op de markt kunnen daar heel wat invloed op hebben. Kijk bv. naar wat er gebeurde met het toerisme in Brussel na de aanslagen in maart 2016.
  • Investering financieren: dikwijls vergt een dergelijke investering redelijk wat eigen inbreng. Een hypothecaire lening aangaan blijkt soms minder evident, omdat sommige kredietverleners hotelkamers iets risicovoller vinden dan traditioneel vastgoed.

Zoals bij alle andere vastgoedmogelijkheden die in dit dossier aan bod kwamen, is het dus een kwestie van voorbereidings- en opzoekingswerk. De hamvraag blijft uiteraard: wat past het best bij u? Pas als u zich lekker voelt bij uw investering, kunt u de nodige energie aan de dag leggen om er volledig voor te willen en kunnen gaan.

Lees onze andere artikels nog even na voor u een beslissing neemt

Verder in ons dossier ‘Beleggen in vastgoed’