HomeMijn geld beherenDirk, verantwoordelijk voor sponsoring bij Record Bank: “Dossiers worden beoordeeld op de mate waarin ze aan onze waarden beantwoorden.”

Dirk, verantwoordelijk voor sponsoring bij Record Bank: “Dossiers worden beoordeeld op de mate waarin ze aan onze waarden beantwoorden.”

Tom is journalist en klant bij Record Bank. Hij wil met klanten en medewerkers van de bank spreken. Het is zijn bedoeling om een portrettenreeks te maken die u meer over ons vertelt. Vandaag heeft hij een afspraak met Dirk, verantwoordelijk voor de sponsoring bij Record Bank.

Tom is journalist en klant bij Record Bank. Hij wil met klanten en medewerkers van de bank spreken. Het is zijn bedoeling om een portrettenreeks te maken die u meer over ons vertelt. Vandaag heeft hij een afspraak met Dirk, verantwoordelijk voor de sponsoring bij Record Bank.

Dag Dirk, stelt u zich eventjes voor aan onze lezers?

Dag Tom. Ik heet Dirk en werk exact 15 jaar bij Record Bank. Sinds enkele maanden ben ik verantwoordelijk voor de sponsoring van de bank.

Waarom is sponsoring belangrijk voor een bank?

Als de sponsoringacties goed gekozen worden, dragen ze enorm bij tot de zichtbaarheid. Neem bv. ons partnership met voetbalclub Zulte Waregem. Als uw naam op de shirts staat, zien supporters en voetbalkijkers hem elke wedstrijd. Maar dat niet alleen. Ook als foto’s van spelers of van wedstrijden op de sociale media gedeeld worden, zorgt dat voor meer zichtbaarheid. Ons logo op de shirts van de eerste ploeg is trouwens maar het topje van de ijsberg. We sponsoren ook alle andere ploegen: de damesploeg, de jeugdploegen en de G-ploeg. En ook een hele reeks evenementen georganiseerd door de club, zoals toernooien. Dat heeft natuurlijk allemaal een impact op onze zichtbaarheid.

En hoe meet u het succes van uw acties?

Daarvoor bestaan er gespecialiseerde bureaus. Zij beoordelen niet alleen de impact. Maar vertalen hem naar een makkelijk te begrijpen waarde: het equivalent van het reclamebudget dat we nodig zouden hebben om hetzelfde effect te bereiken. U weet dat we niet zo’n grote bank zijn. We willen er dus zeker van zijn dat onze investeringen op het vlak van reclame efficiënt zijn.

Maar hoe beslist u wat u sponsort?

We concentreren ons vandaag op : voetbal, wielrennen en lopen.

Waarom die drie sporten?

Omdat het eenvoudige sporten zijn, die dicht bij de mensen staan. Net dat is heel belangrijk voor ons. Het zijn sporten die binnen ieders bereik liggen, als supporter of als beoefenaar. Iedereen kan fietsen of lopen, als amateur of meer professioneel. Dat geldt ook voor voetbal. Weet u: ik heb zelf lang gevoetbald.  

Ah ja?

Ja, ik heb enkele jaren in tweede klasse gespeeld. Als centrale verdediger.

En speelt dat mee in de keuze voor voetbal als sponsoringplatform?

Neen. Onze sponsoringdossiers worden beoordeeld op de mate waarin ze beantwoorden aan onze waarden: eenvoudig, klare taal, hartelijk en zonder pretentie. We zullen bijvoorbeeld nooit een golftornooi sponsoren. We gaan op zoek naar sporten en evenementen voor het grote publiek. Evenementen waarop we onze klanten en ons personeel kunnen uitnodigen. Zo organiseren we bij Essevee twee keer per jaar een meet-and-greet wedstrijd voor onze klanten. De winnaars worden voor een wedstrijd uitgenodigd en krijgen de kans om de spelers te ontmoeten. Ook voor onze personeelsleden verloten we regelmatig kaarten. Daar hechten we veel belang aan. Het is een heel sympathieke, gezellige en hartelijke bedoening. En dat willen we juist.

Wat zijn de verschillen tussen sponsoring en reclame?

Sponsoring is een middel om onze naam, producten en waarden meer bekendheid te geven. Maar het is geen kanaal waarin we de zaken echt pushen zoals in reclame. De aanpak is veel subtieler. En heel dicht bij de mensen. Denk maar aan wielerwedstrijden zoals de Record Bank E3 in Harelbeke. We zijn niet alleen aanwezig op de hoofdkoers. Tijdens het jaar gebeuren er ook andere dingen: een mountainbike- en loopwedstrijd, een toertocht voor wielertoeristen… U vindt ons ook op elk van die kleinere evenementen. Die nabijheid is echt essentieel voor ons. Want ze zit in de kern van onze waarden. En we willen dat mensen onze waarden ervaren tijdens onze sponsoringacties .

Naast sponsoring houdt u zich ook bezig met ‘Commercial support’. Wat houdt dat in?

Zoals u weet, werkt Record Bank samen met zelfstandige agenten en makelaars. Voor hen organiseren we op vraag van andere afdelingen regelmatig evenementen. Zowel om hen verder op te leiden als om hen te motiveren. Dit jaar krijgt bijvoorbeeld beleggen heel veel aandacht. We willen dat onze agenten met kennis van zaken het beste advies aan onze klanten geven. Op maat van elke klant. Daarnaast organiseren we beleggingsavonden voor onze klanten. We nodigen experts uit die over de beursverwachtingen, de evolutie van de economie, de verschillende beleggingsmogelijkheden komen spreken. Een fijne avond met veel interessante info. Het is ook een gelegenheid om klanten en agenten anders met elkaar in contact te brengen. En om die relatie van nabijheid verder te cultiveren. Dat is echt belangrijk voor ons.

Hartelijk dank, Dirk, voor al die info.

Graag gedaan, Tom. En hou Facebook in het oog voor onze volgende wedstrijd om een meet & greet te winnen bij Essevee. Dan kunnen we misschien samen naar een wedstrijd kijken.

Dat zal ik zeker doen!