HomeMijn geld beherenDieselwagens: nog kopen of niet?

Dieselwagens: nog kopen of niet?

U overweegt een dieselwagen te kopen, maar twijfelt nog? Dat is heel normaal. De recente discussies over die brandstof leiden tot heel wat vragen. De meest gestelde: is het nog een goed idee om in een dieselwagen te investeren voor meerdere jaren?

Sinds enkele maanden maakt het gebruik van diesel het onderwerp van heel wat debatten uit: verbanning van de meest vervuilende dieselwagens uit bepaalde steden, verhoging van de accijnzen, ‘dieselgate’… Met als gevolg dat heel wat automobilisten zich vandaag afvragen of de dieselwagen zijn tijd gehad heeft. We overlopen eventjes de argumenten tegen het gebruik ervan.

Diesel uitgewezen?

Het verbod op het gebruik van de meest vervuilende dieselwagens in enkele grote steden, zoals Antwerpen en Brussel, wordt ingegeven door de wil om de vervuiling terug te dringen. Dieselwagens zorgen immers voor heel wat fijn stof, zelfs als hun motor uitgerust is met een katalysator. Op dit ogenblik heeft het verbod vooral betrekking op de oudste modellen. Maar vergeet niet dat uw nieuwe auto binnen enkele jaren ook verouderd is. We mogen ons er bovendien aan verwachten dat de regels in de toekomst nog strikter worden.

Hogere accijnzen

Met de nieuwe accijnzen op brandstoffen is het prijsverschil tussen Super 95 en diesel in 2018 nog kleiner worden. Herinnert u zich nog dat de federale regering in 2015 beslist had om tegen 2018 dezelfde accijnzen te heffen op benzine (Super 95) en diesel? Om daartoe te komen, zijn – zoals deze grafiek toont - de accijnzen op diesel gestegen en die op Super 95 gedaald. Diesel verliest dus zijn grootste financiële voordeel, des te meer omdat dieselwagens doorgaans bij de aankoop duurder zijn dan benzinewagens.

Na ‘dieselgate’

Vandaag behoort het woord ‘dieselgate’ tot het gewone taalgebruik. Dat schandaal is in 2015 losgebarsten, toen Amerikaanse specialisten tot de ontdekking kwamen dat Volkswagen met de software van haar dieselmodellen gesjoemeld had om de officiële meettesten voor Co2-emissies te vervalsen. Sindsdien zijn de discussies over diesel opgelaaid en heeft het schandaal zich tot andere autofabrikanten uitgebreid. Met als gevolg een serieuze deuk in het vertrouwen van de consument in dieselwagens. Uit testen van de VAB is trouwens gebleken dat het werkelijke verbruik van dieselmotors 41% hoger ligt dan wat de autofabrikanten beweren, tegenover 29% verschil voor benzinemotoren.

Autofabrikanten minder ‘dieselgezind’ dan vroeger?

De autofabrikanten doen veel inspanningen om het verbruik van benzinemotoren te verlagen en om alsmaar zuinigere motoren te ontwerpen. Voor bepaalde kleinere stadsmodellen stellen sommige merken zelfs al geen dieselmotor meer voor.

Een afstraffende fiscaliteit, maar niet overal.

Laatste belangrijke element: de rijtaksen. In Vlaanderen liggen die een heel stuk hoger voor vervuilende wagens. Daardoor wordt diesel dus nog minder aantrekkelijk. Informeer u dus goed voor u een beslissing neemt.

Wat besluiten?

Hoewel diesel veel van zijn voordelen verloren heeft, blijft het toch voordelig als u dikwijls lange afstanden aflegt. Volgens een studie van de VAB moet u 30.000 km per jaar rijden – tegenover 15.000 km vorig jaar – om er financieel voordeel uit te halen. Ten minste voor auto’s geregistreerd in Vlaanderen. Uiteindelijk hangt uw keuze van veel factoren af. Ook van de promoties die de autofabrikanten op hun dieselmodellen geven tijdens het komende Autosalon.

 

Haal uw rekenmachine al maar boven!

Nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang tal van tips en informatie over sparen, lenen en beleggen.