HomeVoordelig lenenDiesel, benzine, hybride of elektrisch: welke motor voor welk gebruik?

Diesel, benzine, hybride of elektrisch: welke motor voor welk gebruik?

U hebt besloten dat u in 2016 de gelukkige eigenaar van een nieuwe auto wordt. Maar welke motor kiest u? Een diesel-, benzine-, hybride of elektrische motor? In dit artikel vindt u enkele criteria die u bij uw keuze kunnen helpen.

Diesel

Ondanks de afschaffing van een aantal fiscale stimuli, blijft de dieselmotor heel geliefd bij de Belgische chauffeur. Als u jaarlijks meer dan 20.000 km buiten de stadskern aflegt, is die motor geschikt voor u. Als u regelmatig op de baan bent, is een diesel een echte aanrader.

Voordelen:

  • Laag verbruik en bijgevolg een grotere autonomie.
  • Minder duur aan de pomp (hoewel de regering het prijsverschil met benzine wil wegwerken).
  • Langere levensduur van de motor.
  • Verliest minder snel zijn waarde dan een benzinewagen.

Nadelen:

  • Hogere aankoopprijs en onderhoudskosten in vergelijking met een benzinewagen.
  • Door de nieuwe technologieën – denk maar aan de fijnstoffilter – zijn dieselwagens niet echt geschikt voor korte afstanden. Het duurt minstens 15 minuten voor de motor zijn optimale werkingstemperatuur bereikt.

Benzine

Door het dieselgate-schandaal bij Volkswagen werd het blazoen van de benzinemotor opnieuw opgepoetst. Als u jaarlijks minder dan 20.000 km aflegt en dagelijks korte afstanden (minder dan 10 km) doet, kiest u beter voor benzine.

Voordelen:

  • Lagere aankoopprijs en onderhoudskosten dan voor een diesel-, hybride of elektrisch voertuig.
  • Minder schadelijke uitstoot dan diesel.

Nadelen:

  • Hoger verbruik dan diesel.
  • Benzine (95 of 98) is duurder, maar het prijsverschil zal verkleinen.
  • Meer slijtage, omdat een benzinemotor sneller draait.

Hybride

Een alternatief dat almaar meer de markt inpalmt. Enkele jaren geleden was een hybride motor nog duur. Maar dat begint te beteren. Meer en meer merken hebben hybride modellen in hun gamma. De term ‘hybride’ duidt op de combinatie van een ‘klassieke’ motor (op benzine of diesel) en een elektrische motor. Die kan op twee manieren opgeladen worden: door ermee te rijden (door accumulatie) of door hem aan de stekker te hangen.

Als u zich vooral in de stad verplaatst of eerder korte afstanden aflegt, is een hybride motor iets voor u.

Voordelen:

  • Laag verbruik.
  • Minder uitstoot.
  • Beperkte onderhoudskosten omdat de elektrische motor weinig onderhoud vraagt en omdat de thermische motor minder gebruikt wordt.

Nadelen:

  • Hoge aankoopprijs vooral als het om een model gaat dat u aan de stekker kunt hangen (plug-in).
  • Minder opbergruimte (kleinere koffer) doordat de batterijen en de tweede motor veel plaats innemen.
  • De motor is niet sterk genoeg om een caravan of aanhangwagen te trekken.

Elektrisch

De elektrische auto is de meest milieuvriendelijke, maar rijdt nog niet zo veel rond. Hij is ideaal voor u als u dagelijks niet meer aflegt dan een honderdtal kilometers.

Voordelen:

  • De meest ecologische motor op de markt.
  • Zo goed als geen geluid, wat sommigen onder ons kan verrassen.
  • Een heel voordelige prijs per kilometer.
  • Geen uitstoot, wat goed is voor de gezondheid van de stadsbewoners.

Nadelen:

  • (Heel) hoge investering in het begin.
  • Minder autonomie.
  • Een beperkt gebruik als u de batterijen niet op uw werk kunt opladen.
  • Nog niet veel oplaadpunten.
  • Minder keuze in modellen.
  • Door de geluidloosheid zouden er meer ongevallen gebeuren.

Uw keuze hangt dus af van uw budget, het type traject en het aantal kilometers dat u doet. Neem al die criteria onder de loep, zodat u een bewuste keuze kunt maken. De motor van uw toekomstige wagen hangt inderdaad af van het dagelijks gebruik.

Veel rijplezier!