HomeBeleggen op maatDe troeven van eenvoud

De troeven van eenvoud

Eenvoud krijgt een prominente plek in het waardenpalet van Record Bank. Een engagement dat zich vertaalt in elk aspect waarin de bank actief is. Dat blijkt uit een filmpje dat momenteel circuleert op de sociale netwerken.

De medewerkers van Record Bank worden in hun dagelijkse activiteiten gedreven door vier waarden: eenvoudig, klare taal, hartelijk en zonder pretentie. "De vierde waarde is eigenlijk het gevolg van de drie andere", verduidelijkt Christa Decaestecker, commercieel directeur van Record Bank. "Als u eenvoudig handelt, klare taal gebruikt en hartelijk bent, dan bent u logischerwijze een persoon zonder pretentie. Toch is het belangrijk om dat expliciet uit te spreken."

Eenvoudige bank

"De keuze van die waarden wordt verklaard door de historiek van Record Bank”, vervolgt Christa Decaestecker. "We waren een spaarbank en we zijn dat ook gebleven. Onze rol is heel eenvoudig. Enerzijds verzamelen we het spaargeld van de klanten die het ons toevertrouwen en anderzijds verlenen we kredieten om onze klanten de kans te bieden hun projecten waar te maken. We zijn een eenvoudige bank en onze producten zijn dat ook."

Klare taal

"Maar die eenvoud beperkt zich niet tot onze producten: hij vertaalt zich ook in de manier waarop we onze klanten benaderen. We praten met hen in een duidelijke en verstaanbare taal. Dat is trouwens ook de boodschap van het filmpje dat we gemaakt hebben. Dat onze bankiers erin slagen om onze business en onze producten aan kinderen uit te leggen is al een behoorlijk succes. En dat die uitleg duidelijk genoeg is om ervoor te zorgen dat kinderen daarna zelf een dagje bankier kunnen spelen, daar zijn we echt trots op. Maar vergis u niet: dat wil zeker niet zeggen dat ons vak eenvoudig is en dat een kind het zou kunnen doen. Wel integendeel. Het beroep van bankier is complex en onderworpen aan een veeleisende overheidscontrole. Toch willen we dat onze medewerkers en bankiers op elk moment in staat zijn om zich in de plaats van onze klanten te stellen en hun in eenvoudige bewoordingen uit te leggen wat we doen."

Hartelijke relaties

"Het filmpje illustreert ook de hartelijke kant die we onze business willen meegeven. U ziet kinderen een kopje koffie aanbieden aan hun klanten, hen op hun gemak stellen, de tijd nemen om de producten uit te leggen die het meest aangewezen zijn. Daarna merkt u dat, zodra het eerste verrassingsmoment voorbij is, onze klanten zich gewoon op hun gemak voelen en vertrouwen hebben. Ook dat is iets om fier op te zijn."

Bekijk hier het filmpje