HomeOndernemenDe beste alternatieven voor cash in uw winkel

De beste alternatieven voor cash in uw winkel

"Mag dat met de kaart?" Als winkelier kent u dat zinnetje maar al te goed. Hopelijk is uw antwoord: "Uiteraard!". Want er zijn heel wat voordelen verbonden aan elektronisch betaalverkeer.

1. Opgepast: waarom cash gevaarlijk kan zijn

Heel wat dagelijkse uitgaven gebeuren op dit moment nog altijd met cash geld. Toch beweren sommige trendwatchers dat de toekomst er cashloos uitziet. Lopen mensen over enkele jaren niet meer met muntstukken en bankbiljetten rond?

Het is waarschijnlijk nog even wachten op die cashloze maatschappij. Maar misschien is die wel rooskleurig voor winkeliers.

Want contante betalingen hebben enkele nadelen voor handelaars:

  • Wisselgeld. U moet altijd voldoende wisselgeld in kas hebben. Bovendien bestaat het risico dat u de klant foutief teruggeeft.
  • Geen grote bedragen. Enerzijds zijn betalingen in cash beperkt tot 3.000 euro. Anderzijds kan de klant met cash niet méér betalen dan wat hij van tevoren heeft afgehaald.
  • Veel verwerkingstijd. U moet het contant geld tellen, naar de bank brengen en verwerken in uw boekhouding. Sommige banken vragen ook kosten voor het deposito. Zo heeft ook cash zijn kostprijs.
  • Diefstal. U loopt het risico dat het geld in uw kassa gestolen wordt tijdens een overval, hold-up of door oneerlijk personeel.
  • Valse biljetten. U moet elk biljet goed controleren op het watermerk en de veiligheidsdraad om te vermijden dat valsmunters toeslaan in uw winkel.

Hoe meer cash, hoe meer risico dus. Hoe u uw onderneming veiliger maakt? Door de volgende alternatieven voor cash geld te overwegen.

2. Klassiek elektronisch betalen met bankkaart of kredietkaart

Elektronische betalingen kunnen handelaars veel comfort brengen. Dankzij betaalterminals hoeft u niet meer te rekenen. Ze zijn helemaal veilig en er is minder geld in de winkelkassa. Bancontact, Visa & Mastercard garanderen u een correcte betaling.

Dit zijn de meest courante elektronische betaalsystemen of 'betaalschema's' in winkels:

  • Debetkaarten met Bancontact of Maestro. Op de meeste Belgische bankkaarten staan beide logo's. Bancontact wordt vooral gebruikt in België, maar met dezelfde kaart kunt u ook betalingen doen met de Maestro-functie. Maestro wordt wereldwijd aanvaard door heel wat handelaars. Debetkaarten met V PAY werken op dezelfde manier. Dat is alleen een ander ‘merk’.
  • Kredietkaarten zoals Visa en MasterCard. Er bestaan verschillende soorten kredietkaarten. De voordelen voor de klant zijn onder meer de uitgestelde betaling en de verzekering gekoppeld aan sommige aankopen. Klanten gebruiken ze vooral voor iets hogere bedragen, maar ze zijn ook perfect bruikbaar voor kleine aankopen.

Er bestaan zowel vaste als mobiele betaalterminals en u hebt de keuze om ze te kopen of te huren. Zo'n 'betaalkastje' kan technisch de betalingen van alle types kaarten verwerken. De keuze is aan u welke betaalsystemen (of 'betaalschema's') u activeert op de betaalterminal in uw winkel.

Als u dat wilt, mag u daar een minimumbedrag voor vastleggen. Maar de tarieven en kosten van elektronische betalingen zijn de laatste jaren flink gedaald. Zo werden bijvoorbeeld de kosten voor kleine bedragen onlangs door Worldline verlaagd.

Klant is koning en u laat hem dus best ook elektronisch betalen als hij dat wil. Het loont de moeite om de mogelijkheden van betaalterminals met uw bankier te bespreken.

3. Wat u moet weten over Payconiq & co

Uw meest trendy klanten hebben misschien hun smartphone al omgevormd tot een portemonnee. Want sinds kort kunt u ook mobiel betalen met apps. Deze vorm van elektronisch betalen wordt almaar populairder, omdat het zo snel en makkelijk gaat. Niet alleen voor de klant, maar ook voor u: u ontvangt de eerstvolgende werkdag de betalingen op uw bedrijfsrekening.

Hoe dat in de praktijk werkt?

  • Payconiq. U registreert zich als handelaar bij Payconiq. U hoeft geen betaalterminal te voorzien, maar wel een pc, smartphone of tablet met internetaansluiting. De klant kiest uw winkel uit een lijst, voert het bedrag in en dan zijn pincode. U ziet live op uw computer of de betaling goed is geregistreerd. U betaalt alleen lage transactiekosten, geen abonnementskosten.
  • SEQR. U voorziet een speciale betaalterminal voor SEQR. Die moet uitgerust zijn met NFC-technologie (radiogolfjes-symbool) en moet MasterCard ondersteunen. Uw klant kan (als hij een smartphone met speciale NFC-chip heeft) betalen door zijn smartphone even tegen de terminal te houden. Ofwel scant de klant een QR-code met zijn SEQR-app. Op het scherm van zijn smartphone verschijnt het te betalen bedrag. Vervolgens bevestigt hij het bedrag met zijn persoonlijke SEQR-pincode op zijn smartphone.
  • De Bancontact-app. U voorziet een betaalterminal met scherm. Daarop verschijnt een QR-code. Uw klant scant die in met de app op zijn smartphone, tikt zijn pincode in en de betaling is in orde. Uw klant kan dezelfde app ook gebruiken voor zijn online betalingen.

Er komen binnenkort nog heel wat nieuwe betalingsmogelijkheden op de markt. Een interessante trend om op te volgen, zodat u uw klanten altijd de makkelijkste en voor u meest kostenefficiënte betalingsmogelijkheden aanbiedt.