HomeSlim sparenConsumentenbescherming: u bent uw eigen beste beschermengel

Consumentenbescherming: u bent uw eigen beste beschermengel

Op 15 maart was het de internationale dag voor de bescherming van de consument. Vandaag de dag wordt u als consument wettelijk goed beschermd. Maar is het niet beter om zelf te voorkomen dat u die bescherming ook echt nodig hebt?

De wetgevers zijn zowat constant in de weer met de bescherming van de consument. Aankopen, sparen en lenen: er zijn heel wat regels en wetten die de handelspraktijken aan banden leggen. Toch duiken er nog al te dikwijls verhalen op van consumenten die in netelige situaties terechtkwamen. In het merendeel van de gevallen was dat niet door eigen toedoen. Heel wat van die situaties kunnen wel vermeden worden als mensen alerter of assertiever reageren. Met andere woorden: door uw eigen beschermengel te zijn, hebt u misschien minder bescherming van buitenaf nodig. We lijsten graag een aantal eenvoudige tips voor u op.

Kijk of de informatie correct is

Sommige bedrijven durven u reclame te sturen die doet uitschijnen dat u iets gewonnen hebt. Of dat u een product kocht waarvan de factuur nog niet betaald is. Ga dan zeker na of u wel hebt deelgenomen aan die wedstrijd en of u dat product gekocht hebt. Dikwijls is dergelijke reclame maar een eerste stap van een strategie waarbij u wordt gevraagd om persoonlijke informatie vrij te geven. Of om u andere producten aan te smeren. Denk dus goed na! Zeker ook online. Hebt u zware vermoedens of zelfs concrete bewijzen van oplichting? Aarzel dan niet om de FOD Economie daarvan op de hoogte te brengen!

Klik niet op alles wat blinkt

Let goed op met online aanbiedingen. Mails, advertenties op uw Facebook-tijdlijn of op websites die u bezoekt. Soms haalt u meer in huis dan u lief is. Er zijn meer dan genoeg verhalen van mensen die alleen een gratis beltoon willen downloaden en plots vasthangen aan een peperduur abonnement. Klik of reageer dus niet te snel. Kijk en lees goed waar het over gaat.

Lees de kleine lettertjes

Om u te overtuigen zetten bedrijven of verkopers alleen de positieve kanten in de verf. Soms wordt bepaalde informatie bewust achterwege gelaten om u over de streep te trekken. Maar zou u op het aanbod ingaan als u alle informatie had? Zorg er dus voor dat u volledig weet waar het over gaat, wat u in huis haalt of hoelang een bepaald abonnement loopt. Ga ook na of het gaat om een Belgisch of een buitenlands bedrijf. Dat kan een groot verschil maken bij de afhandeling van eventuele volgende stappen, zoals bv. een gerechtelijke procedure. Er bestaan heel wat regels rond de kleine letters van een contract. Raadpleeg ook hier eventueel de FOD Economie.

Laat u niet onder druk zetten

Veel aanbiedingen zijn ‘eenmalig’, ‘voor beperkte tijd’ of ‘verlopen voor het einde van de dag’. Als iets exclusief of gelimiteerd is, wordt het sowieso voor veel mensen stukken aantrekkelijker. Dat maakt dat u verleid wordt om onmiddellijk op een bepaalde aanbieding in te gaan. Bedenk dan vooral of u die specifieke aanbieding wel echt wilt of nodig hebt. Neem daar zeker uw tijd voor. En vraag die bedenktijd ook. Als u die niet krijgt, dan houdt u beter gewoon de boot af. Er is niets dat geen dag kan wachten.

Hou uw impulsiviteit onder controle

In het verlengde van het puntje hierboven, kunt u best in het achterhoofd houden dat een nachtje slapen altijd raad brengt. Stel uzelf voldoende vragen, spring niet zomaar in het onbekende. Zeker bij grotere financiële beslissingen. Kunt u het financieel aan? Is het product dat u wilt wel de juiste keuze? Kunt u er nog een lening bijnemen? Wat zijn de voorwaarden van die lening of belegging? Denk dus niet alleen op korte termijn, bedenk ook welke gevolgen uw beslissing kan hebben op lange termijn.

Mocht u na het lezen (en hopelijk opvolgen) van bovenstaande tips toch op één of andere manier in de rats komen te zitten, blijf dan vooral niet bij de pakken zitten. Bekijk wat uw rechten zijn. Onderneem onmiddellijk de nodige stappen om de situatie zo snel mogelijk op te lossen en ervoor te zorgen dat u zo weinig mogelijk schade ondervindt. Laat u niet in een hoekje duwen, maar kom op voor uzelf.