Home[node:category:name]Benzine of diesel?

Benzine of diesel?

Als u van het Autosalon wilt profiteren om een nieuwe auto te kopen, krijgt de keuze tussen diesel en benzine dit jaar een nieuwe dimensie. We zetten alles even op een rijtje.

Zoals u allicht weet, wil de regering dat het prijsverschil tussen diesel en benzine verkleint. Hoe kleiner het prijsverschil, hoe minder voordelen een diesel biedt. Maar dat wil niet zeggen dat u zich zomaar op de benzinemodellen van uw favoriete merk moet storten. Om de juiste beslissing te nemen moet u afwegen wat voor u het beste is.

Belastingen

Voor uw auto betaalt u twee regionale belastingen:

  • de eenmalige belasting voor inverkeerstelling (BIV) bij de inschrijving van het voertuig (of het nu nieuw of tweedehands is);
  • de jaarlijkse verkeersbelasting.

Die belastingen worden berekend op basis van de leeftijd (voor de BIV), de fiscale pk’s en de cilinderinhoud. Vlaanderen en Wallonië hebben nog milieukenmerken toegevoegd, die vervuilende voertuigen afstraffen.

Diesel of benzine doet niet direct ter zake (behalve voor de CO2-uitstoot). Maar opgelet: voor eenzelfde vermogen kan de cilinderinhoud van een diesel hoger liggen. Dezelfde auto kan u dus meer aan belastingen kosten.

Hieronder enkele sites waarop u meer info vindt over de twee belastingvormen:

De aankoopprijs, verkoopprijs en levensduur

Buiten de eventuele kortingen is een dieselmotor doorgaans duurder in de aankoop dan een benzinemotor.

Maar dat verschil wordt grotendeels gecompenseerd door twee andere factoren: de levensduur en de verkoopprijs van de auto. Dieselmotoren hebben inderdaad een langere levensduur en dat merkt u aan de verkoopwaarde op de tweedehandsmarkt.

Onderhoudskosten

Een dieselmotor moet in principe meer op onderhoud dan een benzinemotor (elke 20.000 of 25.000 km tegenover 30.000 km voor een benzinemotor). Het onderhoud ervan is ook duurder. Zeker als de roetfilter vervangen moet worden. En dat hangt dan weer af van het gebruik dat u van uw auto maakt.

Type trajecten

De roetfilter van een dieselmotor werkt pas perfect als hij zijn ideale temperatuur bereikt heeft. Dat is meestal na een kilometer of tien. Onder die temperatuur wordt hij sneller vuil en moet hij dus eerder vervangen worden. Als u vooral korte afstanden aflegt (minder dan 10 km) is een diesel niet de beste keuze voor u.

Aantal kilometers per jaar

Het prijsverschil tussen benzine en diesel kan dan wel kleiner worden. Dat geldt niet voor het verbruik. Dieselmotoren zijn zuiniger. Hoe meer kilometers u per jaar doet, hoe meer u bespaart op het verbruik.

Wordt het nu diesel of benzine?

U hebt het begrepen. De keuze tussen diesel en benzine is niet eenvoudig. Maar u kunt het wel perfect uitrekenen. Maak een tabel met het aantal jaren dat u met uw auto wilt rijden en bereken het totale budget. In uw tabel moeten de volgende elementen zitten:

  • Aankoopprijs
  • BIV en verkeersbelasting
  • Aantal kilometers per jaar
  • Onderhoudsbudget (hangt af van het aantal kilometers per jaar)
  • Brandstofbudget (hangt af van het aantal kilometers per jaar, het verbruik en de brandstofprijs)
  • Geschatte verkoopprijs

Enkele jaren geleden heeft Trends een handige tool op haar site gepubliceerd. De onderhoudskosten zitten er wel niet in. Maar u krijgt toch al een goed idee. Gebruik de tool als basis voor uw eigen tabel!