HomeSlim sparen5 gezonde aperitiefhapjes op een stokje

5 gezonde aperitiefhapjes op een stokje

Bij een warme zomerdag hoort een gezellig aperitiefmoment. Laat de chips en nootjes voor wat ze zijn en kies voor gezonde aperitiefhapjes. Hier alvast enkele recepten.

Wilt u uw vrienden eens verrassen met gezonde aperitiefhapjes in plaats van een simpele kom chips op tafel te zetten? Wij hebben enkele gemakkelijke ideetjes uitgetest en geproefd! Deze hapjes zijn niet alleen lekker, maar ook leuk om samen met uw kinderen te maken.

Aperitiefhapjes op een stokje

Het klinkt eenvoudig en het ziet er hip uit: hapjes op een stokje. U moet het niet ver gaan zoeken, want met een prikker kunt u heerlijke combinaties maken. Selecteer enkele frisse ingrediënten die bij elkaar passen en laat uw creativiteit de vrije loop. Despiesjes zijn heel leuk om te serveren en zo komen uw gasten meteen in the mood voor een barbecue

1.Spiesjes van meloen en ham

Nodig: 1 meloen, 100 g Italiaanse ham en 2 el porto

Bereidingswijze: Ontpit de meloen en besprenkel ze in een kom met porto. Laat de meloen zo 5 minuten marineren. Rol de ham op en ga aan de slag met de spiesjes. Prik afwisselend een meloenbolletje en dan weer een hamrolletje op cocktailprikkers of satéstokjes. Zo krijgt u een lekker fris aperitiefhapje.

2.Spiesjes van scampi’s

Nodig: 1 kg scampi's (gepeld, op het staartje na), 1 ui (klein, gesnipperd), 1 kl kurkuma, 1 el citroensap, 1 el olijfolie, 1 knoflookteentje (geplet), 1 el peterselie (gehakt), 1 el koriander (gehakt), 2 kl komijnpoeder, ½ kl paprikapoeder, peper en zout, metalen spiesjes

Bereidingswijze: Snipper de ui, hak 1 el koriander en 1 el peterselie fijn. Plet een teentje knoflook. Pel 1 kg scampi’s en laat het staartje zitten. Meng alle ingrediënten in een kom en bedek er de scampi’s mee. Laat even marineren.Nu kunt u ze per twee of per drie op een stokje prikken. Gril de spiesjes 1 à 2 minuten aan elke kant op de barbecue tot de scampi’s roze zijn. Of u kunt ze vooraf al even in de pan opbakken.

3.Spiesje met gemengd fruit

Nodig: 4 passievruchten, aardbeien, mango, banaan, ananas, 2 el citroensap, 1½ dl water, 150 g suiker

Bereidingswijze: Was het fruit eerst goed. Schil de ananas en de mango en snij ze in stukken. Pel de banaan, snij ze in stukken en besprenkel met het citroensap. Snijd ook de aardbeien in stukjes.

Doe het water en de suiker in een pannetje en laat op een zacht vuurtje inkoken tot een mooie suikerstroop. Prik de stukjes fruit op de satéprikkers  en leg ze in een schaal. Giet er de suikerstroop over en laat een halfuurtje marineren in de koelkast. Grill de spiesjes op de barbecue. Verdeel ze over de borden en lepel er de de passievruchten overheen. Dit recept kan trouwens ook met andere fruitsoorten.

4.Spiesjes met kerstomaat en mozzarella

Nodig: 1 doosje kerstomaten, 1 doosje mozzarellabolletjes, basilicum, olijfolie, peper en zout

Bereidingswijze: Kruid de mozzarellabolletjes met peper en zout en besprenkel met wat olijfolie. Was de kerstomaatjes. Prik nu afwisselend de bolletjes mozzarella en kerstomaatjes op cocktailprikkers. Serveer met een basilicumblaadje.

5. Balletjes van geitenkaas

Nodig: 200 g rolletje geitenkaas, 10 plakjes dun ontbijtspek, 100 g vloeibare honing, 3 el gehakte bladpeterselie, 3 el gehakte bieslook, peper uit de molen

Bereidingswijze: Kruid de geitenkaas met peper en rol tot kleine balletjes. Bak het spek krokant en laat het afkoelen op een vel keukenpapier. Verkruimel het spek nadien.  Meng de peterselie met de bieslook. Rol de balletjes door de honing, zodat er rondom op de kaas een laagje honing achterblijft. Rol de helft van de balletjes door de spekkruimels, de andere helft door de kruiden. Serveer op een bord met wat frisse appelstukjes erbij.