HomeMijn geld beheren10 manieren om u goedkoop te ontspannen

10 manieren om u goedkoop te ontspannen

Wanneer vinden we nog tijd om te ontspannen? Ons leven is een race tegen de klok. We nemen zo veel hooi op onze vork. En het liefst willen we niets missen. Gevaarlijk, want ons lichaam kan eronder lijden. Onderneem actie voor het te laat is.

Stress. U kent het. De boosdoener die zorgt voor veel lichaamsongemakken. Spanningshoofdpijn, rug- en schouderklachten, vermoeidheid,… Is het even te veel op het werk? Of hebt u te kampen met enorm drukke dagen of tegenslag? Dan kunnen die symptomen weleens de kop opsteken. Heel vervelend. Maar het goede nieuws is: u kunt er iets aan doen.

Een gezonde geest in een gezond lichaam

Herkent u die symptomen? Dan is dit artikel voor u zeker interessant. En ook al denkt u geen stress te hebben, ontspannen is altijd een goede manier om uw immuniteit op te krikken. Op tijd en stond ontspannen zorgt voor een gezonde geest in een gezond lichaam. U hoeft er niet eens geld voor uit te geven. Met deze handige tips en relaxatieoefeningen doet u het helemaal gratis.

1.     Let op uw ademhaling

Alles begint bij de ademhaling. Het is een natuurlijke ontspanner. Zodra uw lichaam onder stress komt, ademt u sneller en oppervlakkiger met de bovenste borstspieren. En meestal gebeurt dat zelfs onbewust. Door de adrenaline slaat uw hart sneller en ervaart u een algemeen gevoel van gejaagdheid. De oplossing: adem via uw buik. Adem 4 tellen in door uw neus en adem 6 tellen uit. Heel rustig, verschillende keren na elkaar. Voel uw lichaam ontspannen.

2.     Ga sporten

Al gehoord van endorfine? Die stof komt vrij tijdens het sporten. Ze maakt u gelukkig en ontspant uw lichaam. Bent u gestresseerd of hebt u veel werk voor de boeg? Plan dan zeker een sportief moment in. Het helpt u om die zware fase te overbruggen en te ontladen.

3.     Doe rekoefeningen

Bent u gejaagd, dan krimpen uw spieren samen. Met spierstijfheid tot gevolg. Door ze uit te rekken, zorgt u voor ontspanning. U leert uw spieren eigenlijk terug normaal te doen. Yoga baseert zich op dat principe. Weet u niet hoe u moet stretchen? Neem dan zeker eens een kijkje op deze website.

4.     Neem een bad

Niets beter dan een warme omgeving als u gespannen bent. De warmte dringt tot diep in uw spieren door. Daardoor ontspannen ze zich en ervaart u een intens gevoel van relaxatie. Maak van dat moment gebruik om uw gemoed tot rust te laten komen.

5.     Lees een boek

Door uw gedachten te verzetten, maakt u uw hoofd leeg. Lees daarom een boek. U bent even in een andere wereld. Wilt u liever tv kijken? Doe het niet. Veel mensen denken dat het ontspannend is. Uit onderzoek blijkt dat het net averechts werkt. U krijgt voortdurend nieuwe prikkels die ervoor zorgen dat u niet tot rust komt.

6.     Luister naar muziek

En voornamelijk klassieke muziek. U wordt er rustig en vredig van. U kunt ook meditatiemuziek opzetten. Net zoals in een massagesalon. Combineer het luisteren met ontspanningsoefeningen (zoals meditatie of ademhalingsoefeningen).

7.     Drink kruidenthee

Sommige planten hebben een genezende werking. Zo staan kamille, sint-janskruid en valeriaan bekend om hun rustgevende eigenschappen. Drink een kopje kruidenthee voor het slapengaan en u slaapt als een roos.

8.     Denk aan niks

Dat wordt meditatie genoemd. Ga op een comfortabele manier zitten (bv. in de lotushouding). Concentreer u op uw ademhaling. Dat is de makkelijkste manier om aan niks te denken. Komen er toch gedachten opdagen? Besef dan dat ze er zijn en laat ze gewoon voorbijgaan. Zonder er aandacht aan te geven. Zo doet u dat elke keer opnieuw. Toegegeven, makkelijk is het niet. Met een beetje oefening lukt het u na een tijdje wel.

9.     Ga wandelen

Wandelen is niet belastend, zorgt voor een goede bloedsomloop en is heel ontspannend. Ga minstens een half uur per dag wandelen. Liefst in de natuur. Zo kunt u even uw verstand op nul zetten. U komt volledig tot rust.

10.  Doe niks

Rust is nodig. Neem af een toe een stapje terug en geniet van niks doen. Tegenwoordig voelen de meesten zich schuldig als ze niets doen. Dat hoeft helemaal niet. Een hele dag lekker lui is even hard nodig als een hele dag hard werken. Een lichaam heeft immers tijd nodig om te herstellen.