HomeSlim sparen10 goede voornemens voor het nieuwe schooljaar

10 goede voornemens voor het nieuwe schooljaar

Een nieuw schooljaar, een nieuwe start. Hoe blijft u de drukte de baas? Volg deze 10 tips om uzelf er niet in te verliezen.

Een nieuw schooljaar is altijd een beetje speciaal. Uw kinderen gaan terug naar school. En dat betekent opnieuw een hele organisatie. Op tijd en stond opstaan om hen naar school te brengen, u haasten om ze op tijd af te halen, van her naar der rijden voor naschoolse activiteiten… Hebt u ook al gedacht om het dit schooljaar anders aan te pakken? Omdat u bijvoorbeeld in de drukte uzelf vergeet. Of omgekeerd: u werkt zo veel dat u uw kinderen nog maar weinig ziet. Tijd om daar verandering in te brengen? We geven u alvast enkele tips.

10 tips om het schooljaar fris te starten

  1. Drink veel water

Water bevat 0% calorieën en hydrateert uw lichaam. Het zorgt er ook voor dat alle afvalstoffen makkelijker en sneller verwijderd worden. Belangrijk dus om veel water te drinken, omdat die afvalstoffen uw lichaam vermoeien. Minstens anderhalve liter per dag. Het is geen fabeltje: u voelt zich meteen een heel pak fitter. Vindt u water maar saai? Voeg er dan wat citroensap aan toe. Of maak thee en zet die daarna in de koelkast. Dan smaakt dat al snel wat minder flauw.

  1. Eet gezond

Dat is regel nummer één om gezond te blijven en u fit te voelen. Vermijd suikers, vetten en zware maaltijden. Maak zelf een slaatje of smeer boterhammen om mee naar het werk te nemen. U bespaart er niet alleen heel wat geld mee, u vermijdt ook vette sauzen of extra calorieën. Want ja, een belegd broodje over de middag lijkt misschien best oké, het is toch heel belastend voor uw organisme.

  1. Sport meer

Sporten. Dat staat waarschijnlijk bij iedereen bovenaan het lijstje. Want gek genoeg ontspant uw lichaam door te sporten. Denkt u daar niet genoeg tijd voor te hebben? Doe het dan met kleine beetjes. Ga bijvoorbeeld naar het werk met de fiets in plaats van direct in de auto te springen. Of ga een keer per week te voet naar de winkel. U kunt er heel creatief mee omspringen. Leg uzelf een doel op.

  1. Plan tijd voor uzelf in

‘Me-time’ noemen de meesten dat. Een mens moet op tijd rusten en aan zichzelf denken. Heel belangrijk! Plan dus eens een snipperdagje in alleen voor uzelf. Of doe een activiteit die u leuk vindt en uw gedachten verzet. Meditatie, bijvoorbeeld. Zo bent u er even tussenuit en kunt u nadien weer met volle energie verder.

  1. Maak meer tijd vrij

Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar door uzelf en uw gezinsplanning goed te organiseren, kunt u tijd winnen. En dat betekent minder stress en meer genieten. Enkele tips:

  • Maak een boodschappenlijstje en doe maar één keer per week uw grote aankopen. En vries gerechten in. Tijdbesparend!
  • Laat uw kinderen dezelfde naschoolse activiteiten doen. Zo hoeft u minder op en af te rijden.
  • Maak een weekplanning met een duidelijke taakverdeling. Uw kinderen kunnen ook in het huishouden helpen.
  1. Breng tijd met uw kinderen door

Elke ouder betrapt zich daar weleens op. Het is zo druk dat u uw kinderen soms minder ziet. Daar bestaat een goede oplossing voor: plan dagen in dat u iets leuks met hen doet. Een dagje naar de zoo, de speeltuin of het pretpark… Of lees hen voor het slapengaan een verhaaltje voor. Zo hebben ze altijd iets om naar uit te kijken.

  1. Drink een glaasje minder

Is dat geen gezond voornemen? Natuurlijk kunt u eens van een glaasje wijn genieten, maar blijf bij één glas. Alcohol is belastend voor uw lichaam. Het zijn gifstoffen die uw lichaam moet afbreken.

  1. Vermijd zoete dranken

Drink in de plaats daarvan bijvoorbeeld water of zelfgemaakte thee (zie voornemen 1). Suiker is calorierijk en gewoonweg ongezond.

  1. Spaar regelmatig

Bent u niet blij als u ziet dat u geleidelijk aan een reserve opbouwt? Het geeft iedereen een goed en veilig gevoel. Probeer daarom regelmatig te sparen. Een goede tip: wacht niet tot het einde van de maand wanneer u alles al hebt uitgegeven. Zet geld op uw spaarrekening zodra u uw inkomen hebt ontvangen.

  1. Vermijd Facebook

Hebt u ook al gemerkt hoeveel tijd u op Facebook doorbrengt? Dikwijls om naar de foto’s van andere mensen te kijken. En wat als u die tijd zou gebruiken voor andere dingen? Wat een tijdbesparing. Leg uzelf een grens op. Bijvoorbeeld: elke dag mag ik 10 minuten op Facebook en daarna leg ik mijn smartphone weg. Probeer het eens, uw leven zal er beslist anders uitzien.